Başlangıç » Nedir » Beton üstüne oturtulan yapı parçaları

Beton üstüne oturtulan yapı parçaları

Posted by: Ne Nedir 25 Mart 2010 Yorum Yaz

Beton üstüne oturtulan yapı parçaları Otopark
Duvarlar, kolonlar ve korkuluk duvarları genel olarak çok katlı yapılardaki kriterlere göre ölçümlenmeli ve uygulanmalıdır.
Otoparklarda ve zemin altı garajlarında iki önemli husus dikkate alınmalıdır: Üst yüzey ve üstüne oturtulan yapı parçalarının arasındaki iş derzi daima duran ve akan sudan korunmuş olmalıdır. Yani bu yapı parçaları alt noktalarda (su birikintisi) ya da oluklarda (akan su) yer almamalıdır. Eğim sıçrayan suların dahi akıp gidebileceği ve bölgenin hemen kurumasına olanak sağlayacağı şekilde duvar ve kolonlara doğru yönlendirilmiş olmamalıdır.
Üstüne oturtulan bağlantı derzlerinin tavan veya rampa ile aynı anda betonlanmış bir köşebent ile (≥ 10 cm) derz seviyesinin üstünde kalması, su ve klorid maddesinin derze ulaşamamasından dolayı yararlı olabilir. Fakat bu köşebentin kalıpları beton atma çalışmalarını, özellikle de süpürme, cilalama ve sıkıştırma çalışmalarını oldukça zorlaştırabilir. Kalıp nedeniyle kapalı olan bölge daha sonra işlemden geçirilmelidir.
Kış aylarında klorid içerikli suların sıçraması nedeniyle oluşan zararlı etkileri azaltmak için beton üstüne oturtulan tüm yapı parçalarının (kolon, duvar) taban kaplaması ile birleştiği bölgede sürüş yüzeyi üst kenarından başlayarak 50 cm’ye kadar kaplanması önerilmektedir. Yatay ve dikey kaplamaların geçiş bölgesi (bu bölgeler farklı kaplama özelliklerine sahip olabilir) suya karşı dayanıklı olmalıdır.
Enine eğimi olan rampalarda su sürüş yüzeyi plakası ile duvar, çarpma demiri veya betonlanmış kaplama arasında oluşan oluk arasından akmaktadır. Bu durum kaplamanın yukarı çekilmesiyle ilave bir sızdırmazlık önlemi gerektirir ya da ayrı bir işlem olarak tiksotropi içerikli dolgu maddesinin kullanılması gerekmektedir.
Otopark kullanıcılarının araçları ve kolon, park yolları ve rampa duvarları gibi çarpma tehlikesi bulunan yapı parçalarını göz önünde bulundurarak çarpma ihtimali olan bölgelerdeki yapı parçalarını araçları ve binayı çizik ve hasarlardan koruyacak kaplamalar kullanılması faydalı olabilir.
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,“Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.



2010-03-25

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir