27 Mart 2010

Bireysel araç trafiği ile toplu taşımanın kıyaslanması nedir?

Otopark
Otopark

Şehir merkezlerini yoğun trafik altında boğulmaması ve tekrar yaşanılabilir bir şehir elde edebilmek için ulaşım politikasının en başlıca hedefi gereksiz araç trafiğini şehir merkezlerinden ve yollarından uzak tutmak olmalıdır. Bu nedenle toplu taşıma trafiği ile bireysel araç trafiği arasında sıkı bir ilişki kurulmalıdır. Mümkün olabildiğince toplu taşıma trafiğini artırmak ve ihtiyaç duyulan miktarda bireysel araç trafiğini artırmak gereklidir. Bu hedefe kişisel özgürlüklerin azami düzeyde olduğu günümüzde yasaklar ve engellemeler ile değil, hedeflerin net bir şekilde belirlenmesi ve etkili önlemlerin, bilgilendirmelerin ve teşviklerin birleştirilmesi ile ulaşılmalıdır.

Bunun için öncelikle toplu taşıma ağının cazip bir hale getirilmesi gerekmektedir. Gerekli ön şartlar aşağıdaki ana başlıkları ile özetlenmiştir:

· Sık bir ağın oluşması

Hızlı ulaşım (ayrı bir şerit ve koordineli sinyalizasyon)

Rahat ve konforlu (modern otobüsler, duraklar)

Uygun fiyat

Esnek (ekspres ve gece otobüsleri, otobüsten taksi çağırma)

İkinci hedef olarak bireysel araç trafiğini azaltacak önlemler alınmalıdır. İş trafiği, alış veriş trafiği ve kişisel seyahat – eğlence trafiği üçlüsünün içinde en büyük sıkıntıyı iş trafiği oluşturmaktadır. İş trafiği sadece sabah ve gece saatlerinde trafiği tıkamakla kalmıyor ayrıca gün boyunca yol kenarında park ederek boş park yerlerini işgal etmektedirler. Bu alanda toplu taşımanın tercih edilmesi için cazibe artırılmalıdır. Böyle bir hedef park et devam et projeleri ve yüksek park ücretleri ile yönlendirilmelidir.

Şehir merkezlerindeki alış veriş yapan müşterilerin kaçırılmaması için belirli düzeyde bir bireysel araç trafiğine müsaade edilmelidir. Müşteriler kısa süreli park eden kişiler olmanın yanında kent merkezlerinde arzu edilen bir ticaret canlılığına yardımcı olurlar ve iş trafiğinin pik saatlerini etkilemezler.

Aynı şekilde dinlenme ve eğlenme amaçlı şehir merkezlerine gelen insanlara da belirli bir tolerans gösterilebilir. Çünkü bu grup iş trafiğinin aksine belirli bir periyodik zaman dilimi içinde trafiği yoğunlaştırmazlar ve kent merkezlerinin özellikle akşam saatlerinde canlanmasına vesile olurlar. Bunun yanında teslimatçılara da park imkanları verilmelidir. Özellikle şehir içinde ikamet eden vatandaşlara da kendi araçlarını park etmeye imkan verilmeli ve şehir merkezinde oturmanın cazibesi artırılmalıdır.

Şehirler yardımcı önlemler ile trafik nedeniyle artan baskıyı daha fazla azaltmalıdır. İlgili hedefleri ortaya koyan bir ulaşım geliştirme planı oluşturulmalıdır. Şehir dışından gelen araçlar ve transit geçit yapan araçlar hedef ve kaynak trafikten ayrı tutulmalıdır. Diğer hedefler arasında ayrı otobüs şeritlerinin oluşturulması, toplu taşımanın teşvik edilmesi ve park arama trafiğini önlemek için park otomasyon ve yönlendirme sisteminin devreye alınmalıdır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...