Doğru park sistemini seçerken ön planda sadece iletim / taşıma tekniği açısından amacına en uygun tesis türünün seçilmesi değil, daima konseptin tamamı değerlendirilmelidir. Karakteristik yer seçimleri bu nedenle ancak genel anlamda bazı fikirler verebilmektedir (Tablo 1). Pratikte uygulanması gereken çözüm ilgili yerin spesifik şartları için konfigüre edilmeli ve optimize edilmelidir. Teknik ve ulaşım planlama kriterlerinin yanı sıra ekonomik bir değerlendirmeye de ihtiyaç vardır.
Tablo 1: Yer ve Kalite Beklentisine Göre Otomatik Park Sistemlerinin Uygunluğu
Yer |
Yerin Kalite Beklentisi |
Park Yeri Sayısı |
Otomatik Park Sistemleri |
|||
Bölge / mesken otoparkı |
Yüksek |
20 … 40 |
++ |
++ |
|
|
> 40 |
++ |
++ |
++ |
++ |
||
Orta |
10 … 20 |
|
|
|
|
|
40 … 150 |
|
+ |
+ |
+ |
||
Otel garajı |
Orta – yüksek |
20 … 40 |
++ |
++ |
|
|
> 40 |
++ |
++ |
++ |
|
||
Çok yüksek – sorumlu personel ile |
20 … 200 |
++ |
(++) |
(++) |
(++) |
|
Büro binaları |
Orta |
10 … 20 |
+ |
+ |
|
|
20 … 80 |
+ |
+ |
+ |
+ |
||
80 … 200 |
|
+ |
++ |
++ |
||
Yüksek |
20 … 40 |
++ |
++ |
|
|
|
> 40 |
+ |
++ |
+ |
|
||
Havaalanı, Büyük tren garı, Merkezi otopark |
Yüksek |
Birkaç 1000 |
|
(+) |
(++) |
(++) |
Çok yüksek, Vale hizmeti, sorumlu personel |
20 … 200 |
(++) |
(++) |
(++) |
(++) |
|
|
Orta |
200 … 1000 |
|
|
(+) |
(+) |
|
Yüksek |
80 … 1000 |
|
|
(+) |
(+) |
|
Orta – yüksek arası |
100 … 1000 |
|
|
+ |
(+) |
Açıklama: veri yok – tavsiye edilmiyor
1 Dönme Dolap Tiği (Paletli sistem) + – uygun
2 Tek sıralı raflı sistem, azami 3 kat depolama derinliği (kule sistemi) ++ – çok uygun
3 Raflı sistem (Yüksek raflı sistem) ( ) – 2004 yılı itibariyle
4 Raflı sistem (Shuttle-taşıyıcı lift sistemi) Almanya’da bu sistem henüz
Uygulanmadı
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.