17 Mart 2010

Garajlarda (Yol dışı katlı otoparklarda) genel kurallar nelerdir?

Otopark
Otopark

Garajlar, yol dışı otoparkların çok katlı bina şeklinde yapılmış şekli olup, etrafı açık veya kapalı olabilir. Garajlar zemin altı, zemin üstü veya bunların karışımı olarak tesis edilebilir. Çok katlı garajların, park etmede geçecek süre dikkate alınarak en fazla 5 kat olması tercih edilmelidir. Katlar arasındaki irtibat rampa veya asansörle mekanik olarak sağlanmalıdır. Bu halde acil ihtiyaçlar için ayrıca merdiven de bulunmalıdır.

Yoğun iş merkezlerinde büyük parsel bulmadaki güçlük ve yüksek arazi fiyatları sebebiyle küçük alana daha çok park imkanı veren, koridoru olmayan düşey ve yatay mekanik yerleştirmeli garajlar da yapılabilir. Bu çeşit garajlarda kat yüksekliği de otomobil içinde sürücü olmadığından azdır ve depolama tamamen elektronik kumanda iledir.

Mekanik garajlarda (Otomatik otoparklarda) en çok 80 oto için 1 adet asansör bulunmalıdır. İki kattan sonraki kata park eden sürücülerin yaya dolaşımları için emniyet ve rahatlık sağlayan, yayalara ait ayrı asansör veya yürüyen merdivenler yapılmalıdır.

Garajlarda kolonlar sebebiyle balıksırtı park etme şekli tercih edilmelidir. Duvar ve parapetlere zarar verilmemesi, birim park alanından taşmaları önlemek üzere koruyucu lastik tamponlu demir engeller kullanılabilir. Zemin altındaki ve her tarafı kapalı garajlarda havalandırma tesisatı çalışır durumda olmalı, karbon monoksit ölçer ve dedektörleri havalandırma tesisatı ile irtibatlı olmalıdır. Ayrıca yangına karşı gerekli tedbirler alınmalıdır. Duvarları açık garajlarda bekleme odası ve idare bölümünde yine havalandırma ve ısıtma sağlanmış olmalıdır.

Kaynak: TS 10551 (Şehiriçi Yollar – Otolar için Otopark Tasarım Kuralları, Aralık 1992)’den derlenmiştir.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...