Başlangıç » Nedir » Gebelikte hangi sporlar yapılabilir?

Gebelikte hangi sporlar yapılabilir?

Posted by: Mihriban Taştekin 14 Mart 2010 Yorum Yaz

Gebelikte hangi sporlar yapılabilir? Egzersiz
Gebelerin çok fazla hareket etmesinin ya da başka bir deyişle spor yapmasının bebeğe zarar vereceği düşünülür. Oysa günümüzde spor yapmayı hayat tarzı olarak benimseyen anneler spordan uzak kalmak istemiyor. Fakat her sporun da hamilelikten önceki gibi aynı yoğun tempoda yapılmasının riskleri vardır. Bu yüzden hangi sporu nasıl yapmanız gerektiğini bilmelisiniz.
Yürüyüş: Hamile kadınlara doktorlar bol bol yürümeyi öneriyor. Çünkü temiz hava alarak hareket etmek sağlığınız açısından önemlidir. Hem güneşten faydalanıp kemiklerinizi güçlendirmek, hem de ciğerlerinize temiz hava depolamak için hamilelik döneminde yürümekten daha ideal bir başka spor yoktur. Ayrıca bu sayede doğuma kadar çok fazla kilo da almaktan kurtulabilirsiniz. Yalnız yürüme esnasında kendinizi çok fazla zorlamayın. Hamile olmadan önceki temponuzu bir kenara bırakın. Bundan sonra temponuz sizin ve bebeğinizin sağlığının elverdiği ölçüde olmalıdır. Herhangi bir sinyal aldığınızda yürüyüşe ara vermekte tereddüt etmeyin.
Yüzme: Her şeyden önce yüzme esnasında kendinizi daha hafif hissedeceğiniz için yüzme sporu bu dönemde size çok hoş gelecektir. Tabii suyu seviyorsanız. Denizin ya da gittiğiniz yüzme havuzunun su sıcaklığının vücut ısınıza uygun olması gerekir. Vücut ısınız 38 derece civarı olacağı için bundan daha düşük ısıda suya girdiğinizde kasılmalar meydana gelebilir. Bu sebeple suyun ısısını dikkate almalısınız.
Su içinde kendinizi çok fazla yormadan ve yavaş tempoda yüzebilirsiniz. Hamilelere genellikle sırtüstü yüzme önerilir. Çünkü sırtüstü yüzerken karnınız gerilir, kollarınız ve bacaklarınız çalışır.
Hamileyken hızlı kulaç atmaktan, kelebek stilinde yüzmekten ve suya atlayarak girmekten kaçının. Ani hareketler size ve bebeğinize zarar verebilir. Bu yüzden en iyi yöntem yüzerken nefesinizi kontrol etmek ve suyun sizi yüzdürmesine izin vermek.
Jogging: Birçok kadın hamileyken de jogging yapmayı sürdürür. Ancak eğer riskli bir hamilelik yaşıyorsanız koşmak iyi bir fikir değildir. Hamileyken, daha önce koştuğunuz mesafeyi ve hızı düşürmelisiniz. Hatta bir süre sonra koşmayı bırakıp tamamen yürüyüşe bile geçebilirsiniz. Eğer ağrı, kas gerilmesi ya da kanama hissederseniz derhal doktorunuzu arayın.
Bisiklet: Bisiklete binmek hamilelik döneminde ufak tefek kazalara yol açabileceği için biraz tehlikelidir. Ancak bisiklete binmeyi iyi biliyorsanız ya da bir spor salonunda kondüsyon bisikletini kullanacaksanız o halde sorun yok demektir. Kendinizi çok fazla zorlamadan ve nefesinizi kontrol ederek bisiklete binmelisiniz. Birçok doktor düşme tehlikesinden uzak durmak için özellikle hamileliğin son 2-3 haftasında yalnızca kondüsyon bisikleti kullanılmasını tavsiye eder.
Kayak: Kimi doktorlar hamileliğin erken döneminde kayak yapmaya izin veriyorlar. Fakat buna güvenerek kendinizi kayak pistlerine atmayın. Kayak yapmadan önce mutlaka doktorunuza danışın. Düşmek size ve bebeğinize zarar verebilir. Hamileliğin ikinci devresinden itibaren kayak yapmak iyi bir fikir değildir.
Diğer Spor Aktiviteleri: Tenis ve golf hamilelik süresince güvenlidir ancak fazla bir egzersiz sağlamazlar. Ata binmek ise her zaman için bir düşme tehlikesi bulundurduğundan güvenli değildir. Yaz aylarında su kayağı yapmaktan hoşlanıyorsanız gebelik döneminde bir süre bu spora ara verin. Gözde sporlardan ve hobilerden biri olan bowling oynamanızda herhangi bir sorun yoktur. Fakat geç hamile kaldıysanız dikkatli olun çünkü sırt ağrılarınız olabilir. Dengeniz değiştiğinden bowling oynamanız zorlaşabilir.
Yeme Bozuklukları Yeme bozuklukları kendini Anoreksiya Nervosa ve Bulimia Nervosa olmak üzere iki türde gösterir. Anoreksiya Nervosa Boyuna, cinsiyetine, yaşına uygun vücut ağırlığı olmasına karşın kilo almaktan, beden ölçülerinin bozulmasından endişe duyma, korkuya kapılma durumudur. Aileyle olan çatışmalar, çevreyle ilişkilerde aksama, zayıf görünme isteği, saplantılı ve takıntılı kişilik yapısı hastalığı ortaya çıkaran etkenlerdir. Belirtiler: Gerçeğe uymayan şişmanlama korkusu Aşırı rejim ve egzersiz yapmak Önemli ölçüde kilo kaybetmek veya büyüme devresinde kilo alamamak Normal bir vücut kilosunu korumayı reddetmek Adetten kesilme Kaloriler ve yemekle gereğinden çok ilgilenmek Hastanın aşırı biçimde yemesi, kusarak geri çıkarması Hastalığın nedeni olarak açlık merkezinin duyarsızlaşması sonucu açlık duygusunun ortadan kalkması, hipofiz bezi ve böbreküstü bezinden salgılanan hormonların eksikliği öne sürülmüştür. Bulimia Nervosa Bu bozukluk en çok gençlik döneminin sonlarında ve yetişkinlik döneminin başlangıcındaki kadınlarda görülür. Anoreksiya nervosadan farklı olarak, atıştırıp boşaltan hasta genellikle yemek yiyişlerinin anormal olduğunu anlar ve atıştırınca depresif olurlar. Aşırı miktarda yemeği kısa zamanda yemekle ilgilidir. Oburca atıştırmak dolgunluk hissi gelene veya karın ağrısı duyulana kadar sürer. Hasta kilo almaktan korktuğu için kendi kendini kusturmaya ve aşırı dozda laksatif (müshil) almaya başlar. Tedavi: Bulimia genellikle davranış düzeltici teknikler ve psikoterapi, bazen de antidepresanlarla tedavi edilir.
Kaynak: Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Web Sitesi, Bilgi Bankası, Ziyaret Tarihi: 13/03/2010.



2010-03-14

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir