Başlangıç » Nedir » Kemik erimesi nedir? Nasıl korunmalıdır?

Kemik erimesi nedir? Nasıl korunmalıdır?

Posted by: Tuncay Demir 5 Nisan 2010 Yorum Yaz

Kemik erimesi nedir? Nasıl korunmalıdır? Beslenme Gıda
Kemik erimesi tıpta osteoporoz olarak adlandırıl­maktadır. Osteoporoz kemiklerden kalsiyum kaybının artması sonucunda kemiklerin dayanıklılığının azal­ması ve kolaylıkla kırılabilmesi durumudur. Kemikte kalsiyum birikimi 30 yaşına kadar devam etmektedir.
Bu yaşta maksimum kemik yoğunluğu oluşur. Bun­dan sonra kemik kaybı başlar. Genelde kadınların ke­mik mineral yoğunluğu erkeklerden daha düşüktür.
Kemik kaybı menopoz döneminde daha da hızla­nır. Menopozdan sonraki kemik kaybının esas nedeni östrojen yetersizliğidir. Osteoporozdan korunmak için beslenmemizde aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir.
•   Her yaş döneminde yeterli kalsiyum tüketilme­lidir. Her gün yetişkin bireylerin 2 porsiyon, ço­cukların, adölesan dönemi gençlerin, gebe ve emzikli kadınlarla menopoz sonrası kadınların 3-4 porsiyon süt ve süt ürünü tüketmeleri ge­rekir. Bir orta boy su bardağı (200 cc) süt veya yoğurt veya iki kibrit kutusu büyüklüğünde pey­nir bir porsiyondur.
• Kalsiyum için en iyi kaynak süt ve süt ürünleri­dir. Bunun dışında balıklar, koyu yeşil yapraklı sebzeler, tam tahıl ürünleri, pekmez, zenginleştirilmiş besinler ve kuru baklagiller de kalsiyum sağlar. Ancak bu besinlerden sağlanan kalsiyumun vücutta kullanımı süte göre daha sınırlıdır.
• D vitamini ihtiyacı yeterince karşılanmalıdır. Güneş ışınları D vitamini­nin ön öğesini aktif hale getirdiğinden güneş ışınlarından uygun şe­kilde ve düzenli olarak yararlanılmalıdır. Kış aylarında öğlen saatleri, yaz aylarında ise kuşluk ve ikindi saatlerinde güneşten 15 dakika süre ile yararlanılmalıdır.
• Yemeklere aşırı tuz eklemekten ve tuzlanmış besinleri aşırı tüketmek­ten sakınılmalıdır. Çünkü aşırı tuz, idrarla kalsiyum atılımını arttırmak­tadır.
• Sigara ve alkolden uzak durulmalı, düzenli fiziksel aktivitede bulunul­malıdır. Fiziksel aktivite gençlik döneminde kemik kütlesini arttırır, yaşlılıkta ise kemik kaybını önler.
• Aşırı kafein tüketiminden kaçınılması gerektiğinden, kafein içeren çay, kahve ve kolalı içeceklerin tüketimi sınırlandırılmalıdır.

Kaynak: Dr. Dyt. Meltem Soylu, Sağlık Memuru Engin Alacahan, Uzm. Gıda Müh. Cengiz



2010-04-05

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir