Kullanışlı otoparklar kriterleri iki ana nokta değerlendirme noktası üzerinde durmaktadır. Birinci kriter sürücülerin kendileri araç içinde seyrettikleri ve yürüdükleri otoparklarda bu tesislerin dış faktörler ve kullanım amaçları açısından değerlendirilmesidir. İkinci kriter ise otopark içinde insanların olmadığı mekanlarda korku ve tehlike duygularının bastırılması için oldukça ferah ve görülebilir alanların oluşturulmasıdır. Bu iki ana başlıktan hareketle yapısal önlemler için aşağıdaki başlıklar oluşturulmuştur:
· Her iki sürüş yönünde sütunsuz park yeri alanları; bu tasarım 12,50 m (45 derecelik park pozisyonu) ila 17,00 m (90 derecelik park pozisyonu) arasında bir park yolu genişliği sağlamaktadır
Merdiven boşluğu, teknik yönetim merkezleri gibi görüşü engelleyen yapıların otopark için konumlandırılmaması
Rahatça görülebilir, açık renkte boyanmış ve iyi aydınlatılmış par yolları
Giriş ve çıkış trafiğinin birbirinden ayrılması
Sürüş yolunun sağında kalan çapraz rampa bağlantılarında veya geçiş virajlarında yeterince genişlik bırakılması
Araç ve yayalar için kısa yollar
Birinci arama esnasında görülemeyen park yerlerine ulaşmak için otoparktan çıkmak zorunda kalmadan veya katı terk etmeden aynı katta ikinci bir sürüşe ve aramaya imkan verilmesi
Kontrol cihazlarına (bariyerlere) düz ve sol virajlardan yanaşılması
Tavan alt yüzeylerinin cihaz veya donanımlar tarafından fazla kapatılmaması, örneğin serbest bir mekan içi havalandırma ile
Gerekli yüksekliğe (en az 20 cm yükseklik) ve uzaktan görülebilir (yüksek kaplama veya donanımlar arkasında kalmayan) yol ve yön bulma işaretlendirmeleri
Bir kat içinde yangın ve duman kesme duvarlarının azaltılması; duman ve ısı azalımı için kullanılan açıklıklar ve makine donanımları ile
Dışarıya ve otopark katlarına açılan merdivenlerin tesis edilmesi, kapı ve duvarlara yangın koruma kaplaması olan camlar yerleştirmek ve asansörleri camdan inşa etmek
Katlarda gölet ve su birikintisi önlemek (her noktada asgari eğim %2’den küçük veya eşit olmalıdır)
Farklı renklendirme, açık ve anlaşılır yol tarifi, park yollarında yaya yolu işaretleri ile oryantasyon yardımları oluşturmak
Kamera takip sistemi, karşılıklı konuşma tertibatları, acil durum telefonları, eko gibi teknik tertibatların monte edilmesi
Yapısal önlemlerin alınması gibi işletme açısında da gerekli tedbirlerin alınması gereklidir. Alanların ve donanımların temizliği ve bakımı, güler yüzlülük, işletme personelinin dış görünümü ve farklı giyimi (örneğin kontrol yollarında) gibi.
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.