Başlangıç » Nedir » Otomatik otopark sistemlerinde depolama (park ettirme) prensibi

Otomatik otopark sistemlerinde depolama (park ettirme) prensibi

Posted by: Ne Nedir 25 Mart 2010 Yorum Yaz

Otomatik otopark sistemlerinde depolama (park ettirme) prensibi Otopark
Otomatik park sistemlerinde önemli sınıflandırma kriterlerinden bir tanesi depolama prensibidir. Araç tüm park etme süreci boyunca yerinde duruyor ve sadece park etme ve parktan çıkma amaçlı hareket ettiriliyorsa, o zaman statik bir depolamadan bahsedilmektedir. Dinamik depolama sisteminde ise, aracın nakli için ihtiyaç duyulan iletim aracı aynı zamanda depolama alanı olarak kullanılmaktadır ve bu nedenle park etme ve parktan çıkarma işlemlerinde sistemdeki diğer araçlar hareket ettirilmek zorundadır.
Paletli Sistemler: Paletli sistemler dinamik sistemlerdir. Bir araç park edildiğinde veya parktan çıkış talebi geldiğinde paletler (dolu veya boş) kademeler arasında dikey veya yatay yönde hareket ettirilerek dolaşım sağlanmaktadır. Bu durum kompakt bir yazı tarzına müsaade etmektedir. Bu teknoloji özellikle 20 ile 80 araç kapasiteli zemin altı otoparklarında olumlu sonuçlar göstermiştir. Birçok bireysel tesis modüler biçimde birleştirilerek büyük otopark sistemleri meydana getirilebilir. Birleştirilen sistemler kendi arasında bağımsız olarak çalışmaktadır.
Seoul’de Otel Lotte Co’da Krupp firması 1987/88 yılında 894 araç kapasiteli 19 palet sisteminden oluşan bir zemin altı otoparkı inşa etmiştir. Teknolojinin bugünkü imkanlarına göre bu tesis büyük olasılıkla üç ila beş modülden oluşan, taşıyıcı lift sistemine sahip yüksek raf yapı tarzında imal edilebilirdi.
Yüksek raf sistemli otopark sistemleri: Dikdörtgen veya dairesel temel zemine sahip yüksek raflı sistemler, iki veya üç sıralı bir depolama yapılmayacaksa, statik depolama sistemleri arasında yer almaktadır. Raf sistemi beton veya çelik konstrüksiyon şeklinde oluşturulmaktadır. Sistemler modüler şekilde sıralanmaktadır ve özellikle büyük kapasiteli park yerleri için çok uygundur (her modül için 100 ile 300 araç kapasitesi). Temelde park yeri kapasitesi için bir üst sınır verilmemesine rağmen trafik akışı ve lojistiği açısından çok sayıda orta çaplı, merkezden uzak tesislerin oluşturulması tercih edilmelidir.
Bu sistemin iyi bir dinamik yapısı vardır. 80 ile 120 araçlık park kapasitesi için bir adet raf kumanda sistemi yeterli olmaktadır. Daha büyük tesislerde kapasite gücü birden fazla raf kumanda cihazı veya taşıyıcı – shuttle (bağımsız hareket eden taşıyıcı sistem) ve asansör kullanılarak yatay ve dikey hareketlerin birbirinden ayrılmasıyla gerçekleştirilebilir.
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,“Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.



2010-03-25

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir