27 Mart 2010

Otopark sistemleri nedir?

Otopark
Otopark

Katlar arasındaki geçiş türüne bağlı olarak sürücünün kendisi tarafından kullanılan otoparklarda farklı otopark sistemlerinden bahsedilmektedir.

D’Humy sistemi: Gernand D’Humy tarafından icat edilen bu sisteme bölümlenmiş kat sistemi (Split Level System) de denmektedir. Bu sistemde iki paralel park yolu ara katlara birbirinin tersi yönünde konumlandırılarak park yeri arasındaki derinlik aşılmaktadır.

Park rampaları: Park rampa sisteminde katlar arasındaki geçiş azami %6 eğimli park yolları ile sağlanmaktadır ve bu nedenle daha konforlu, hızlı ve yüzey kullanımı açısından elverişli bir yapı oluşturmaktadır. Bir dairesel sürüşte iki kat çıkan çift yollu park sistemlerinde yukarı çıkan yollar aşağı giden yollar ile ortada birleştirilebilir. Tek yönlü trafik seyri olsa bile bu sistemde park yolları arasında en fazla 2 veya 3 çapraz bağlantısına ihtiyaç duyulmaktadır.

Dairesel rampalar veya kat yükseklik düzlemi: Büyük çaplı tesislerde katlar arasında daha hızlı geçiş sağlamak için dairesel veya yarım daire şeklinde sürüş rampaları inşa edilmektedir. Bu sistemde karşıdan gelen trafiğe müsaade eden çift yönlü şeritler (yaklaşık 26 m çap) veya tek şeritli yollar (yaklaşık 18 m çap) tercih edilebilir. Tek şeritli dairesel modelde farklı olarak park rampa sisteminde olduğu gibi çift çıkışlı olarak tasarlanabilir. Bu durumda uygun bir eğimi yakalamak için daire çapının oldukça büyük tutulması gerekmektedir. Özellikle kapalı otoparklarda birden fazla kata ulaşabilmek için tek bir giriş noktası tasarlanarak katlar arasındaki bağlantı rampaları ortadan kaldırılabilir.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...