Başlangıç » Nedir » Otoparklarda iç mekân ve kullanım kolaylığı kriterleri nedir?

Otoparklarda iç mekân ve kullanım kolaylığı kriterleri nedir?

Posted by: Ne Nedir 27 Mart 2010 Yorum Yaz

Otoparklarda iç mekân ve kullanım kolaylığı kriterleri nedir? Otopark
Kullanıcı otoparkı iki farklı hareket türünde kullanmaktadır. Birincisi arabanın içinde kendini güvende hissederek seyreder, ikincisinde yay olarak kullanır ve korumasızdır. Bu iki rol değişimi aydınlatma, oryantasyon sistemleri, kolay anlaşılabilir yön tayini, rahat merdiven ve asansörler ve iyi donatılmış servis odaları vasıtası ile kolaylaştırılmalıdır.
Yön tayini: Merdiven ve acil çıkışlara olan kaçış yolları mevcut yasalara göre azami 30 metre olmalıdır. Merdiven ve asansörler yeterince geniş ve kolay bulunabilir olmalıdır.
Emniyet: Emniyetin sağlanabilmesi için bir ön koşul olan görüş kolaylığı ancak direksiz ve desteksiz park yolları ile mümkündür. Her katta göz hizasında kapı, asansör ve geçiş bölgelerinde cam elemanlar bulunmalı ve kullanım bölgelerine bakışı kolaylaştırmalıdır. Kamera ve akustik kontrol sistemleri her otoparkın standartları arasında yer almaktadır. Emniyet kıstasları planlama esnasında dikkate alınmalıdır. Sonradan yapılan değişiklikler (kadınlara özel park alanları) tatmin edici bir çözüm sağlamamaktadır.
Aydınlatma: Otoparkların aydınlatmalarına yönelik oluşturulan DIN 67528 normu yeterli değildir. İç bölge ve merdiven bölgelerinin aydınlatma gücü 120 Ix (metro aydınlatmasına benzer) değerinde olmalıdır. Giriş ve çıkışlarda gün ışığından kapalı mekana geçerken gerekli parlaklık ayarı düşünülmeli ve gece gündüz farklılıkları unutulmamalıdır.
Tasarım ve oryantasyon için kullanılan renkler: Işık olmadan renk hiçbir şeye yaramaz. Mekan parlaklığı aydınlatma gücü, aydınlatma araçlarının türü ve konumu ayrıca ışığın tavan, duvar ve yerden yansımasına göre belirlenir. Bu nedenle yüksek ışık gücünde bile açık tondaki renkler kullanılmalıdır. Giderek azalan tavan yüksekliği (ortalama 2,30 m) nedeniyle sütun ve tavanda renk kullanımı oldukça problemli. Çok ışık yutan bölgeler zemin dahil mümkün olduğunca açık renkte boyanmalıdır. Renk kullanımı sadece uygun bir aydınlatma planlaması ile etkili olabilir. Unutulmamalıdır ki zeminin 3/2’sini tutan araçların renkleri de oldukça ışık yutan bir etkiye sahiptir.
Gündüz ışığından yararlanma: Yayaların kullandığı her bölgede, mümkün olabildiğince suni ışıklandırma yerine gündüz ışığından yararlanılmalı ve ışık aynası sistemlerinden faydalanılmalıdır.
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,“Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.



2010-03-27

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir