Başlangıç » Nedir » Otoparkların hasar durumu nasıl raporlanır?

Otoparkların hasar durumu nasıl raporlanır?

Posted by: Ne Nedir 25 Mart 2010 Yorum Yaz

Otoparkların hasar durumu nasıl raporlanır? Otopark
Mevcut durumun tespiti için yapılması gereken ikinci işlem olarak görsel denetimler, yapının denetimi ve kontrolü, laboratuar incelemeleri ve statik ya da konstrüktif denetimler yapılmalıdır.
Başlangıçta bir kontrol listesi yardımıyla yerinde bir inceleme yaparak tespit edilen bulgular yazılı olarak dokümante edilmelidir. Bu bulgular park yüzeylerindeki mekanik aşınma, oluklar, beton kaplamaların çözülmesi (tabaka ve şap dahil), boşluklar, nemli yerler, su birikintileri, korozyon hasarları, su izi olan veya olmayan çatlaklar, hasarlı (sızıntı yapan) oturma derzleri ve yetersiz su tahliyesi (eğim, gider, işlev) hakkında olabilir. Bu başlangıç kontrolünden sonra otopark yüzeyinin mevcut durumu hakkında diğer ne tür işlemlerin yapılması gerektiğine dair tespitler yapılır. Denetim türleri olarak yapı üzerindeki kontroller veya laboratuar incelemeleri uygulanabilir. Tablo 1’de en önemli yapı kontrol işlemleri gösterilmiştir.
Yapı üzerindeki denetimlerin sonucu düzenli bir şekilde dokümante edilmelidir. Daha sonra bu dokümanlar bir kontrol sayfası olarak inşaat kayıtlarına eklenebilir.
Bina üzerinde yapılan incelemelerin yanı sıra çoğu zaman binadan numune parçalar alınarak laboratuarda incelenmesi gerekebilir. Numune alınan parçaların bölgeleri, önemli hasar görüntülerini ve konstrüksiyona özgü yapı parçalarını düzgün gösterecek şekilde seçilmelidir. Numunelerin yapı içindeki konumları, daha sonra durum karşılaştırılması yapabilmek için, unutulmamalıdır. Numune olarak matkapla parçalar alınır ve gerektiğinde aşağıdaki kontroller uygulanmalıdır:
· Basınç mukavemeti,
Birim hacim ağırlığı,
Toplam gözeneklik, porozite,
Çatlak derinliği,
Su emme,
Karbonatlaşma derinliği,
Klorid içeriği.
Tablo 1: Yapı kontrol işlemleri
Kontrol edilen malzeme
Kontrol metodu / Yardımcı araç
Boşluklar var mı, yok mu
Çekiç veya çelik çubukla vurma, çeki zinciri metodu
Basınç mukavemeti
(hasar vermeden)
Geri tepmeli beton çekici
Çatlama genişliği
Çatlak büyüteci, çatlak genişliği ölçme çubuğu
Çatlak genişlik değişmesi
Çatlak işaretleyicisi, komparatör, indüktif mesafe ölçer
Karbonatlaşma derinliği
Taze kırık yüzeylerinde fenol ftalein testi
Klorid izlerinin mevcudiyeti
Gümüş nitratın sıkılması, yapının üzerinden farklı derinliklerden elde edilmiş matkap tozlarında klorid içeriği yoğunluğu belirlenmelidir. Bu bulgudan elde edilen klorid içeriği ile uzman bilirkişi hangi ilave onarım önlemlerinin alınması gerektiğine dair karar vermektedir.
Donatının beton kaplaması
Elektromanyetik ölçüm cihazları
Korozyon aktivitesi
Potansiyel yüzey ölçümü
Donatının paslanma derecesi
Sürgülü kumpas
Tablo 2: Mekanik özellikler (Beton zeminden beklenen üst yüzey çekme mukavemeti)
Koruma veya Onarım işlemi:
Bölgesel düzeltme ya da yüzey kaplaması
Üst yüzey çekme mukavemetinin asgari değerleri
[N/mm2]
Orta değer
En küçük değer
Harç ve Beton
1,5
1,0
OS 2(OS B)
0,8
0,5
OS 5 (ince macun olmadan) (OS D)
1,0
0,6
OS 4 (OS C), OS 5 (OS D),
OS 9 (ince macun ile) (OS E)
1,3
0,8
OS 11 (OS F), OS 13
1,5
1,0
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,“Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.



2010-03-25

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir