27 Mart 2010

Park Yüzeylerinin Drenajı ve Sızdırmazlığı Nasıl Sağlanır?

Otopark
Otopark

Serpintili yağmur suları ve araçlardan damlayan yağmur ve kar suları su birikintisi oluşturmayacak şekilde akmalıdır. Kar sularında tuz çözeltilerinin içinde bulunan klor uzun süreli su birikintisinde (gölcük) betona nüfuz edebilir ve çelik tabakasının korozyonuna neden olabilir. Eğer park yüzeyleri eğimli bir şekilde oluşturulmamışsa (park rampaları) su birikintilerinin önlenmesi için yeterince eğim planlanmalıdır. Geniş yüzeyli yapılarda sonradan oluşacak olan çökmeler drenajı ve su tahliyesini etkilememelidir. Park yüzeylerinin epoksit reçine ile kaplanması toz oluşumunun azaltılmasında, kolay temizleme, klor etkilerinin azaltılması (yapının korozyona karşı korunması) ve uygun renk kullanılması durumunda optik nedenlerden dolayı olumlu sonuçlar göstermiştir.

İyi bir drenaj için aşağıdaki noktalara dikkat edilmelidir:

· Eğim en az % 2,5, en iyi % 3 olmalıdır

Eğimi tesviye betonu ile oluşturmayın, park yüzeylerini eğimli olarak betonlayın, örn. Kalıp tahtalarını uzunlamasına ve diklemesine eğilerek

Eğimler derz, kolon ve duvarlara doğru yönlendirilmemelidir ve mümkün olduğunca yaya yolları ile kesişmemelidir

Yüzeyin üst yüzey profillerinde çift eğim oluşumundan kaçının,

Eğer tabandaki su girişleri kısa aralıklarla yapılmak isteniyorsa, toplama olukları çukur şeklinde oluşturulacak yapılar ile sağlanabilir

Park yüzeylerinde sonradan oluşacak olan çökmelere karşı tabandaki su girişlerinin konumlarına dikkat edin

Yerdeki su girişlerini mümkün olduğunca alanın ortasına getirin ve konsol kollarında veya mesnet bölgesinde olmasın

Yüksek noktadan taban su girişine kadar olan mesafe 15 metrenin üzerinde olmasın, 20 metrenin üzerine asla çıkmamalıdır

En iyi drenaj ve su tahliyesi park rampalarında sağlanmaktadır

Taban su girişlerini yeterince büyük oluşturun ve park yüzeyinin betonlanması esnasında birlikte betonlayın, manşet ya da benzeri malzeme kullanarak sık bağlantıya dikkat edin.

Park yüzeylerinin suya karşı sızdırmaz hale gelmesi için,  çatlak ve hatalı yerlerden kaçınılmalıdır. Bunun için iyi yerleştirilmiş oturma derzler ve doğru konumlandırılmış derzler, derz kullanılmayan ön gerilimli tavanlar ve uygun beton karışımı iyi bir katkı sağlamaktadır.

Uygulamanın türünden bağımsız olarak klor etkileri nedeniyle olası hasarları önlemek için park yüzeyinin sızdırmazlığını iyi bir beton kalitesi ile desteklenmesi tavsiye edilmektedir. Bu nedenle beton mukavemet sınıfı C30/37, su çimento değeri ≤ 0,50’nin altında olmamalıdır. Kural olarak DIN EN 206-1 / DIN 1045-2’ye uygun su sızdırmazlık derinliği kanıtlanmış yüksek su sızdırmazlık direnci olan beton kullanılmalıdır. Çatlama oluşumunun azaltılması için rötresi az çimento hamuru hacmi ≤ 290 l/m3 uçucu kül (0,4f) dahil edilmiş olan bir beton kullanılmalıdır. Geniş yüzeyli şantiye betonu şeklinde yapılmış zemin altı otopark yüzeylerinde düşük sıcaklık oluşumlu betonun kullanılması daha avantajlıdır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...