27 Mart 2010

Yer üstü ve yer altı otoparkları nedir?

Otopark
Otopark

Bir otoparkın kütle ve hacim olarak ne kadar yer teşkil edeceği park yerlerinin ölçülerine bağlıdır. Garaj yönergesine göre binek araçları için bu park yeri ölçüsü 5,00 uzunluk ve 2,30 genişlik olarak öngörülmüştür. Buna ilave olarak araçların park etme açılarına ve biçimlerine bağlı olarak ara yollar için 3,50 m ila 6,50 m arasında alanlar bırakılmak zorundadır. Bu şekilde her park alanı 18,50 m2 ila 190,50 m2 arasında yer tutmaktadır.

Giriş ve çıkış yolları, bağlantı yolları ve tüneller ile birlikte her bir yer için toplamda 24 ile 32 m2 alan kullanılmaktadır. Sürücülerin araçları kendi kullandıkları otoparklarda park alanı için kullanılan net yüzey %45 iken araçların ve şahısların hareket alanları için %55 net yüzeye ihtiyaç vardır.

Her park yerinin etrafındaki yapısal hacim miktarı da 70 ile 100 m3 gibi oldukça büyük bir yer tutmaktadır. Bu miktar örnek olarak büyük bir daire, iki büro alanı veya iki çocuk odasına eşit gelmektedir. Çelik betondan yapılan yer üstü ve yer altı otoparklarında ana iskeleti oluşturan hacim toplam yapının %30’una isabet etmektedir. Bu değer her park alanı için 22 ila 30 m3 hacim demektir.

Planlama esnasında 100 araçlık bir otoparkın yapısal büyüklüğü dikkate alınmalıdır. Otopark binalarının tasarımında öncelikli hedef şehrin dokusuna zor entegre edilen büyük hacimli, monoton beton kitleleri inşa etmemektir.

Yapı şekli ve diyaznı için aşağıdaki tasarım elemanları önemlidir:

Park alanı geometrisi: Park alanı büyüklüğü, park etme konumu veya açısı ve yol genişliği binanın konstrüksiyonunu belirleyecek ana faktörlerdir. Park etme konumu veya açısı kolay kullanım açısından da belirleyici bir rol oynar. Park yerlerinin çapraz konumlandırılması manevra kolaylığı sağlaması açısından artı bir avantaj oluşturmaktadır.

Yükseklik farklarının aşılması: Park edilen katlar arasında geçiş yapmak için kullanılan rampa sistemi de otoparkın temel gövdesini, konstrüksiyonunu ve mimari görüntüsünü etkilemektedir.

Giriş ve çıkışlar: Otopark giriş ve çıkışlarının konumu ve tasarımı trafiğe entegrasyonu ve otopark girişlerinin kolay bulunmasını belirlemektedir.

Merdiven sistemleri/Asansörler: Sürüş özellikleri kadar önemli olan bir diğer konu otoparkı terk eden veya aracına geri dönen araç sahiplerinin otoparka kolay ulaşması ve terk etmesidir. Binanın dışına konumlandırılmış merdiven sistemleri ve asansörler kamusal alanların bir parçasıdır ve dış görünüm açısından önemlidir.

Dış/Yüzey tasarımı: Sadece yer altı otoparklarında dış yüzey tasarımı söz konusu değildir. Yer üstü otoparklarında ve çatı otoparklarında çok sıkı kurallara uyulmalıdır ve sadece duvar, korkuluk veya kaplama elemanları ile bu sorun giderilememektedir.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...