17 Mart 2010

Yol dışı otoparklarda genel kurallar nedir?

Otopark
Otopark

 

Yol dışı otoparkı için; komşuluk üniteleri, büyük mağaza grupları arasındaki ön ve arka bahçeler, bodrum katları, iş merkezleri yakınındaki boş alanlar, toplu taşıma istasyonları, hava limanı, otobüs terminalleri veya toplu taşıma araçlarının ulaşmadığı sanayi ve bunun gibi yerler seçilebilir.

Yol dışı otoparkları; açık, kapalı, zemin altı veya üstünde ve çok katlı garajlar şeklinde tesis edilebilir. Otopark tesisi yapılmasında;

Otopark yapılması düşünülen bölge veya yolda, gün boyunca trafik akımındaki değişiklik, sıkışıklık olduğu saatler ve sebepleri,

Mevcut park tesisleri varsa, bunların yer, çeşit, kapasite ve karakteristikleri,

Arazi kullanma biçimine göre otopark isteklerinin yoğunlaştığı yerler, tesis kurulması için uygulama imkanları,

Mevcut otopark tesislerinin kullanım oranları, park etme karakteristiklerine ait veriler toplanıp değerlendirilmeli, bundan sonra otopark yeri ve türüne karar verilmelidir.

Park edilen yerden veya yere kadar yürüme mesafesi tercih edilebilen mesafeden daha fazla olması halinde, otoparkın işlemesinde ekonomik olmayan sonuçlar elde edileceğinden, bu mesafenin; nüfusu 250.000 den küçük şehirlerde 250 m’den, daha büyük nüfuslu şehirlerde 500 m’den fazla olmamasına dikkat gösterilmelidir. Mecburiyet halinde, otopark tesisi ile varılacak nokta arasındaki mesafenin 750 m’yi geçmesi durumunda otobüs minibüs gibi araçların ring seferleriyle otopark işletimi desteklenmelidir.

Yol dışı otoparkının başarıyla işletilip faydalı olması için otoparkın yeri, çevresi ve çevre şartları otoparka giriş çıkış kolaylığı, geometrik tasarımı, işletim planı, topografyası, drenajı, satıh kaplaması, aydınlatması, emniyeti, otopark içi yaya ulaşım kolaylıkları ile mahalli yönetmelikler ve peyzaj şartları dikkate alınmalı, bina altı ve kapalı garajlarda ayrıca yeterli ve devamlı havalandırma temin edilmelidir.

Yol dışı otoparkı olarak seçilen yerler daha sonra ihtiyaç halinde çok katlı garaj yapmaya da elverişli olmalı, böylece uygulamada kademe sağlayacak tercihler yapılmalıdır.

Yol dışı otoparkına giriş, çok sayıda aracın sıkışıklık oluşturmadan girmesine müsait ve otopark giriş yolu yayalarca en az sayıda kesilen özellikte olmalı, yaya akımının fazla olduğu yoldan otopark girişi yapılmamalıdır.

Yol dışı otoparkının giriş çıkışı, kavşak trafiğini bozmamak üzere kavşaktan tercihen 50 m, en az 30 m uzakta olmalıdır.

Kaynak: TS 10551 (Şehiriçi Yollar – Otolar için Otopark Tasarım Kuralları, Aralık 1992)’den derlenmiştir.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...