25 Mart 2010

Zemin altı park yüzeyleri (taban plakaları)

Otopark
Otopark

Toplu konutların, kamu binalarının ve alış veriş merkezlerinin bodrum katları çoğunlukla zemin altı otoparkı olarak kullanılmaktadır.

Planlama sürecinde don etkilerinin görülüp görülmeyeceği kontrol edilmelidir.

Planlama sorumlusu dayanaklılık kriterinin yanı sıra kullanım ve hedef kitlesini de dikkate almalıdır. Örneğin toplu konutların zemin altı otoparkındaki zemin plakası ile alış veriş merkezindeki zemin plakası arasında farklılıklar olabilir. Kullanım amacına göre hangi koruyucu önlemlerin alınması gerektiği planlamacının sorumluluğundadır.

Çoğu zaman yapı önemli sıcaklık farklılıklarına maruz kalmaz ve don etkisi çok fazla görülmemektedir. Bu gibi durumlarda üstü açık park yüzeylerinde kullanılan betonun aynısı kullanılabilir. Fakat hava kabarcığı oluşturucu maddenin katılmasına gerek kalmaz.

Zemin altı veya normal otoparklardaki zemin plakalarında her zaman çatlak koruyucu kaplamaların kullanılmasına gerek yoktur. Elde edilen deneyimler uygun epoksit reçine ile modifiye edilmiş çimento harçlarının çatlak bakımı ile birlikte iyi sonuçlar verdiğini göstermiştir. Söz konusu çimento harcını hazırlayan üreticinin taşıyıcı betonarme plakasını nem, klorid, yağ ve park/sürüş işlemlerinden dolayı kaynaklanan yakıt sızıntılarına karşı etkili koruma sağladığı tespit edilmiş olmalıdır. Hidratasyon ısısının akması nedeniyle oluşan zorunlu çatlaklar mümkün olan en geç zamanda kapatılmalıdır. Ancak bundan sonra epoksit reçine harcı uygulanabilir. Epoksit reçine harcı uygulaması, ileride yapısal nedenlerle zorunlu bir çatlamanın meydana gelmeyeceği koşulu ile kullanılmalıdır.

Su geçirmeyen beton plakalarında genel olarak sıcaklık ve deformasyon nedeniyle daha az olumsuz etkiler beklenmektedir ve uzun süreyle hareketli çatlaklar oluşmaz. Basınçlı su etkilerine karşı park yüzeyi betonu ile karşılaştırıldığında yapının temel betonu için ilave gereksinimlere ihtiyaç yoktur ve kullanılan bu beton basınçlı suya karşı da mukavemete sahiptir. Fakat ilave bir koruma sistemine ihtiyaç vardır. Kaplamanın arka yüzeyinde yer alan basınçlı su nedeniyle kabarcık oluşumu tehlikesi ve osmotik basınç nedeniyle kaplamanın ayrılması söz konusu olabilir. WU taban plakalarında mekanik etkilere karşı yüksek dirence sahip sabit kaplamalar kullanılabilir.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...