3 Ekim 2010

Demiryolu ulaşımı

Ulaşım
Ulaşım

Ülkemizde ilk demiryolu hattı 1856 yılında İzmir Aydın arasında bir İngiliz şirketi tarafından yapılmıştır. Osmanlı Devleti döneminde İngiltere, Almanya ve Fransa tarafından yapılan demiryolları aşağıdaki gibidir:

Rumeli 2383 km,

Anadolu Bağdat 2424 km,

İzmir-Kasaba ve uzantısı 695 km,

İzmir-Aydın ve şubeleri 610 km,

Şam-Hana ve uzantısı 498 km,

Yafa-Kudüs 86 km,

Bursa-Mudanya 42 km,

Ankara-Yahşihan 80 km olmak üzere toplam 8619 km’dir.

Yabancı şirketlerin elindeki demiryolu hatları Cumhuriyet döneminde satın alınarak devletleştirilmiştir. Hızla yeni demiryolu hatlarının inşasına başlanmıştır.

Günümüzde özellikle büyük şehirlerde şehir içi yolcu taşımacılığında raylı sistemlerden yararlanma oranı hızla artmaktadır. Büyük şehirlerde raylı sistem inşası ve işletilmesi belediyelere aittir. Güvenli ve hızlı olması nedeniyle yolcuların tercih ettiği metro sistemleri de yaygınlaşmaktadır.

Ülkemizin mevcut demir yolu hat uzunlukları; ana hat 8697 km, tali hatlar 2287 km olmak üzere toplam 10984 km’dir.

Şebekenin % 95’inde tek hat işletmeciliği yapılmaktadır:

Elektrikli 2305 km (%21)

Sinyalli   2665 km (%24)

Çift yollu ana hatlarımız 403 km (%4)

Üç yollu ana hatlarımız 28 km (%3)

Dört yollu ana hatlarımız 9 km (%1)

Kaynak: Milli Eğitim Web Sitesinde Yer Alan “Mesleki Açık Öğretim Lisesi “Trafik ve İlkyardım Eğitimi 1-2 (Hazırlayan: Hasan YALÇIN)” Ders Notlarından Derlenmiştir (Ziyaret Tarihi: 01/02/2010).

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...