Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından diyet gıda ürünleri grubu adı altında bir sınıflama bulunmadığından, genel bir fikir edinilmesi amacıyla diyet gıda ürünlerini üreten, pazarlayan özel kuruluşlardan toplanan bilgilerden yararlanılarak tablolarda yer alan tüketim miktarları tespit edilmiştir.
Tablo 1’de süt ve süt ürünleri (beyaz peynir, kaşar peyniri ve yoğurt )’nin 2001, 2002, 2003, (2004 ilk üç ayı) yılları itibariyle diyet ürünlerin diyet olmayan ürünlere oranla tüketim miktarları verilmiştir.
Tablo 1: Enerjisi azaltılmış süt ve süt ürünlerinin yıllar itibariyle tüketim oranları
Light ürün tonaj ( % ) |
||||
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
|
Beyaz peynir |
7,89 |
5,86 |
10,35 |
12 |
Kaşar peynir |
4,85 |
3,91 |
3,94 |
8,00 |
Sade süt |
4,17 |
4,05 |
4,26 |
6,00 |
Sade yoğurt |
5,42 |
5,19 |
5,03 |
3,50 |
Tabloda belirgin bir biçimde görülen light beyaz peynirin tüketim oranın diğer light ürünlere göre daha yüksek olduğudur. Sade light yoğurdun tüketim oranında düşüş gözlenmektedir. Bu tüketim miktarlarının düşme ve yükselme nedenlerinde ekonomik yapının ve ürünün fermante özelliklerinin (doku, tat vb.) bozulması veya iyileştirilmesi gibi nedenler gösterilmektedir.
Tablo 2’de kepek un, kepekli makarnalar, lifli diyet çorbalar ve diyet keklerin 2003 yılı ve 2004 – ilk 3 ay tüketim miktarları ve kendi grubunda yer alıp diyet olmayan ürünlere oranla tüketim payları verilmiştir.
Tablo 2: Un ve unlu mamullerin 2003 yılı itibariyle tüketim miktarı (adet)
2003 |
2004-3 AY |
2003 PAY ( % ) |
2004 PAY ( % ) |
|
Kepek Un (1kg-paket) |
41,219 |
14,999 |
0.89 |
1.32 |
Lifli Diyet Çorbalar (66gr-paket) |
647 |
407 |
0.16 |
0.39 |
Kepekli Makarnalar (250gr-paket) |
647 |
14,999 |
0.61 |
0.64 |
Diyet Kekler (200gr-1paket) |
1,294 |
15,406 |
1.82 |
1.11 |
Tablo 3’de tatlandırıcı, şeker ve şekerli ürünlerin 1999’dan 2003 yılına kadar olan tüketim miktarları birim değerleri ile verilmiştir.
Tablo 3: Tatlandırıcı şeker ve çikolataların yıllar itibariyle tüketim miktarı (adet)
Diyet Ürünler |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
Reçel, bal, marmelat 250-350gr kavanozlarda |
158091 |
161146 |
130831 |
133216 |
110595 |
Tatlandırıcılar 40-80gr poşetlerde |
80959 |
97601 |
89769 |
61994 |
85635 |
Çikolata ve şekerli ürünler 80-100gr paketlerde |
168271 |
191553 |
137547 |
92777 |
89226 |
Bisküviler 125-250gr paketlerde |
20445 |
18709 |
10896 |
6974 |
5541 |
Lifli Ürünler 130-325gr ambalajlarda |
150302 |
98258 |
75001 |
66133 |
67633 |
Tablo-4’te verilen diyet meşrubat, buzlu çay ve meyve suları değerlerinin incelenmesinde öncelikle Mayıs – Ekim tarihleri arasında meşrubat sezonu olduğu ve Ramazan ayı’nın 2002 yılında Aralık, 2003 yılında Kasım ayı olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.
Tablo 4: Diyet meşrubat, buzlu çay ve meyve suları tüketimi (litre)
Light ürünün diğerindeki payı |
Light ürünün diğerindeki payı |
|||||
2002 1.Çeyrek |
2003 1.Çeyrek |
2002 1.Çeyrek light |
2003 1.Çeyrek light |
2002 pay (%) |
2003 pay (%) |
|
Meşrubatlar |
7388041 |
7213000 |
1075000 |
1054000 |
14.55 |
14.61 |
Buzlu Çaylar |
110.040 |
165.485 |
0 |
44.000 |
0 |
29.55 |
2002 2.Çeyrek |
2003 2.Çeyrek |
2002 2.Çeyrek light |
2003 2.Çeyrek light |
2002 pay (%) |
2003pay (%) |
|
Meşrubatlar |
16744000 |
17775000 |
2433155 |
2517000 |
14.53 |
14.16 |
Buzlu Çaylar |
372.000 |
500.000 |
0 |
3.800 |
0,00 |
0,76 |
2002 12 ay |
2003 12 ay |
2002 yıllık light |
2003 yıllık light |
2002 pay (%) |
2003pay (%) |
|
Meyve Suları |
11.148.000 |
12.125.000 |
5.041.000 |
5.489.800 |
45,22 |
45,28 |
2003 1.Çeyrek |
2004 1.Çeyrek |
2003 1.Çeyrek light |
2004 1.Çeyrek light |
2003 pay (%) |
2004pay (%) |
|
Meşrubatlar |
7212000 |
8510000 |
1054000 |
1389000 |
14.61 |
16.32 |
Buzlu Çaylar |
165.000 |
185.000 |
6.095.000 |
6.878.800 |
3693,94 |
3718,27 |
Meyve Suları |
2.570.000 |
2.801.000 |
7.149.000 |
8.267.800 |
278,17 |
295,17 |
Kaynak: Banu Yapar, “Diyet Gıda Ürünleri”, Dış Ticaret Şubesi Araştırma Servisi, 2004.