30 Mart 2010

Diyet gıda ürünleri pazar yapısı nasıldır?

Beslenme
Beslenme

Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından diyet gıda ürünleri grubu adı altında bir sınıflama bulunmadığından, genel bir fikir edinilmesi amacıyla diyet gıda ürünlerini üreten, pazarlayan özel kuruluşlardan toplanan bilgilerden yararlanılarak tablolarda yer alan tüketim miktarları tespit edilmiştir.

Tablo 1’de süt ve süt ürünleri (beyaz peynir, kaşar peyniri ve yoğurt )’nin 2001, 2002, 2003, (2004 ilk üç ayı) yılları itibariyle diyet ürünlerin diyet olmayan ürünlere oranla tüketim miktarları verilmiştir.

Tablo 1: Enerjisi azaltılmış süt ve süt ürünlerinin yıllar itibariyle tüketim oranları

Light ürün tonaj ( % )

2001

2002

2003

2004

Beyaz peynir

7,89

5,86

10,35

12

Kaşar peynir

4,85

3,91

3,94

8,00

Sade süt

4,17

4,05

4,26

6,00

Sade yoğurt

5,42

5,19

5,03

3,50

Tabloda belirgin bir biçimde görülen light beyaz peynirin tüketim oranın diğer light ürünlere göre daha yüksek olduğudur. Sade light yoğurdun tüketim oranında düşüş gözlenmektedir. Bu tüketim miktarlarının düşme ve yükselme nedenlerinde ekonomik yapının ve ürünün fermante özelliklerinin (doku, tat vb.) bozulması veya iyileştirilmesi gibi nedenler gösterilmektedir.

Tablo 2’de kepek un, kepekli makarnalar, lifli diyet çorbalar ve diyet keklerin 2003 yılı ve 2004 – ilk 3 ay tüketim miktarları ve kendi grubunda yer alıp diyet olmayan ürünlere oranla tüketim payları verilmiştir.

Tablo 2: Un ve unlu mamullerin 2003 yılı itibariyle tüketim miktarı (adet)

 2003

2004-3 AY

2003 PAY ( % )

2004 PAY ( % )

Kepek Un (1kg-paket)

41,219

14,999

0.89

1.32

Lifli Diyet Çorbalar (66gr-paket)

647

407

0.16

0.39

Kepekli Makarnalar (250gr-paket)

647

14,999

0.61

0.64

Diyet Kekler (200gr-1paket)

1,294

15,406

1.82

1.11

Tablo 3’de tatlandırıcı, şeker ve şekerli ürünlerin 1999’dan 2003 yılına kadar olan tüketim miktarları birim değerleri ile verilmiştir.

Tablo 3: Tatlandırıcı şeker ve çikolataların yıllar itibariyle tüketim miktarı (adet)

Diyet Ürünler

1999

2000

2001

2002

2003

Reçel, bal, marmelat 250-350gr kavanozlarda

158091

161146

130831

133216

110595

Tatlandırıcılar 40-80gr poşetlerde

80959

97601

89769

61994

85635

Çikolata ve şekerli ürünler 80-100gr paketlerde

168271

191553

137547

92777

89226

Bisküviler 125-250gr paketlerde

20445

18709

10896

6974

5541

Lifli Ürünler 130-325gr ambalajlarda

150302

98258

75001

66133

67633

Tablo-4’te verilen diyet meşrubat, buzlu çay ve meyve suları değerlerinin incelenmesinde öncelikle Mayıs – Ekim tarihleri arasında meşrubat sezonu olduğu ve Ramazan ayı’nın 2002 yılında Aralık, 2003 yılında Kasım ayı olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.

Tablo 4: Diyet meşrubat, buzlu çay ve meyve suları tüketimi (litre)

Light ürünün diğerindeki payı

Light ürünün diğerindeki payı

2002 1.Çeyrek 

2003 1.Çeyrek

2002 1.Çeyrek light

2003 1.Çeyrek light

2002 pay (%)

2003 pay (%)

Meşrubatlar

7388041

7213000

1075000

1054000

14.55

14.61

Buzlu Çaylar

110.040

165.485

0

44.000

0

29.55

2002 2.Çeyrek

2003 2.Çeyrek

2002 2.Çeyrek light

2003 2.Çeyrek light

2002 pay (%)

2003pay (%)

Meşrubatlar

16744000

17775000

2433155

2517000

14.53

14.16

Buzlu Çaylar

372.000

500.000

0

3.800

0,00

0,76

2002 12 ay

2003 12 ay

2002 yıllık light

2003 yıllık light

2002 pay (%)

2003pay (%)

Meyve Suları

11.148.000

 12.125.000

5.041.000

5.489.800

45,22

45,28

2003 1.Çeyrek

2004 1.Çeyrek

2003 1.Çeyrek light

2004 1.Çeyrek light

2003 pay (%)

2004pay (%)

Meşrubatlar

7212000

8510000

1054000

1389000

14.61

16.32

Buzlu Çaylar

165.000

185.000

6.095.000

6.878.800

3693,94

3718,27

Meyve Suları

2.570.000

2.801.000

7.149.000

8.267.800

278,17

295,17

Kaynak: Banu Yapar, “Diyet Gıda Ürünleri”, Dış Ticaret Şubesi Araştırma Servisi, 2004.

 

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...