27 Mart 2010

Donatı Gereksinimleri Nedir?

Otopark
Otopark

Araçların beraberinde bağlantı yollarından gelerek kar birikintisi ve eritme tuzu getirmesi nedeniyle özellikle giriş bölgesine yakın olan sürüş ve park etme alanları daha yoğun eritme tuzu etkilerine maruz kalmaktadır. Bu nedenle otoparkın kendisinde tuz serpilmese dahi bir klorid madde etkisi beklenmelidir. Beton bu etkilere karşı dayanıklı olmasına rağmen donatı tehlike altında kalmaktadır. Donatının korozyona karşı korunması için aşağıdaki önlemlerin dikkate alınması gereklidir:

· Donatının yeterli yoğun ve kalın beton kaplamaya sahip olması

Uygulama türüne göre üst donatının gereksinimi:

Uygulama 1: cmin = 4,0 cm, cnom = 5,5 cm

Uygulama 1: cmin = 4,0 cm, cnom = 4,5 cm

Uygulama 1: cmin = 4,0 cm, cnom = 3,5 cm Æ ≤ 20 mm donatı çubuğu için;

İlave olarak yangın koruması için ihtiyaç duyulan gereksinimlere uyulmalıdır.

Ekspozisyon sınıfı XC3’e uygun olarak alt donatı için:

Cmin = 2,0 cm, Cnom = 3,5 cm Æ ≤ 20 mm donatı çubuğu için; İlave olarak yangın koruması için ihtiyaç duyulan gereksinimlere uyulmalıdır.

Açık oturma derzi bölgesinde beton örtü (tavanların alın yüzeyleri, damlalığa kadar alt taraflar), örn. Altına takılı tahliye oluğu ile:

Cmin = 4,0 cm, Cnom = 5,5 cm

Beton kaplama ve donatı meslek kurallarına uygun olarak alt ve yan beton kaplamasının sağlanması için pas payı:

– Çubuk çapı ve nominal boyut için uygun pas payı seçin;

– Beton veya elyaflı çimentodan pas payı;

– sık düzende yeterli pas payı sağlayın.

Üst donatının konumu için destek sehpası:

– alt donatıya, kalıp tahtası üzerine değil;

– uygun yüksekliği seçin (donatı itme paylarını hesaplayın);

– mesafeleri çok yüksek seçmeyin (beton kaplama ve donatı meslek kurallarına uygun)

Yazarların tavsiyesi: DIN 1045-1’e uygun olarak üst donatının sık bağlanması ile çatlak genişliğinin sınırlandırılması için asgari donatı wk = 0,15 mm olmalıdır.

Çatlak genişliğinin sınırlandırılması için uygun donatının seçilmesi oturma derzlerinin kullanılması gerekliliğini ortadan kaldırabilir. Potansiyel tehlike alanlarının sayısı böylelikle azaltılmış olur.

Duruma bağlı olarak çatlama genişliğinin azaltılması için öngerilim elemanlarının monte edilmesi çok ugyun bir önlem olabilir. Fakat %30’luk bir kısmi ön gerilim mümkün olan en erken safhada uygulanmalıdır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...