3 Mart 2010

Kalite nedir?

Kalite
Kalite

Bir ürün ya da hizmetin kalitelilik tanımı, firmanın müşteri ihtiyacına ve isteğine cevap verme derecesine göre tanımlanabilir. Ancak insan ihtiyaçlarının sınırsız olduğu düşünülürse herkesin genel olarak ulaşabileceği tek bir kalite tanımı yapmak neredeyse olanaksızdır. Farklı kalite tanımlarının yapılmasının nedeni, kalite olgusunun kişiye göre farklılık göstermesidir.

Kalite, kullanıma uygunluktur. (J.M. JURAN, 1992)
Kalite, şartlara uygunluktur. (P.B. CROBSY, 1979)
Kalite, eksiklerden kaçınmaktır. (TAGUCHI, ROSS,)
Kalite, bir ürün veya hizmetin belirlenenen ya da olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. (ISO 8402 – TSE 9005)
Kalite, müşterinin şimdiki ve gelecekteki isteklerinin karşılanmasıdır. (DEMİNG, 1992)
Kalite, bir mal veya hizmetin belirli gerekliliği karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür. (ASQC – Amerikan Kalite Kontrol Derneği)
Kalite, ürünün sevkıyattan sonra toplumda neden olduğu en az zarardır. (GENICHI, TAGUCHI)
D. Garvin’e göre kalitenin sekiz boyutu vardır [1].
Performans: Üründe bulunan birincil özellikler,
Diğer Unsurlar: Ürünün çekiciliğini sağlayan ikincil unsurlar,
Uygunluk: Spesifikasyonlara, belgelere ve standartlara uygunluk,
Güvenilirlik: Ürünün kullanım ömrü içinde performans özelliklerinin sürekliliği,
Dayanıklılık: Ürünün kullanılabilirlik özelliği,
Hizmet Görürlük: Ürüne ilişkin sorun ve şikayetler
Estetik: Ürünün albenisi ve duyulara seslenebilme yeteneği,
İtibar: Ürünün yada diğer üretim kalemlerinin geçmiş performansıdır.

Kaynak: Rıdvan Bozkurt ve Aynur Odaman, ISO 9000 Kalite Güvence Sistemleri, 2.b. Ankara: Milli Produktivite Merkezi: 549, 1996, s. 4.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...