25 Mart 2010

Kat otoparklardaki derz ve mesnet konstrüksiyonlarının onarılması

Otopark
Otopark

Otoparklarda hiç de azımsanmayacak oranda eksik veya düzgün yapı malzemesi ile inşa edilmeyen yapı parçaları nedeniyle derz ve mesnet hasarları meydana gelmektedir. Burada yüklerin yanlış mesnetlenmesinden ziyade yıl içersinde sıcaklık farklılıklarından dolayı kaynaklanan konstrüksiyona ait yapı parçaları hareketleri önem arz etmektedir.

Derzlerin onarılmasında izlenen yöntem derz ölçülerine, derz genişliklerinde meydana gelen farklılıklara ve derz malzemesinin mekanik aşınmasına bağlıdır. Sızdırmazlık maddeleri yapı parçalarının hatalı konumlandırılması sonucunda uzun süreyle suyun konstrüksiyona nüfuz etmesine engel olamazlar. Sızdırmazlık maddeleri ile kapatılan derzler, sürekli bir bakım gerektirir ve beş yıl, azami on yıl sonra yenilenmesi gerekmektedir. Eğer bu bakım ve yenileme gerçekleştirilmezse, otoparkın kullanımı ve ömrü için olumsuz etkilere yol açabilecek sızdırmazlıkların meydana gelme olasılığı yükselmektedir.

Yüksek aşınmaya maruz kalan sürüş ve park yüzeyleri altındaki zemin derzlerinin sızdırmazlık maddeleri ile kapatılması oldukça zordur. Büyük yapı parçası ölçüleri ve buna bağlı yapı parçası ve derz hareketleri nedeniyle %25’lik esneme özelliğine sahip yüksek elastikiyetli conta malzemesi kullanılması gerektiğinde, düşük mekanik direnç nedeniyle ilave koruyucu çekici sacların monte edilmesi gerekmektedir. Daha küçük derz hareketlerinde mekanik dirence dayanıklı conta malzemeleri kullanılabilir. Bu maddelerin esneme özellikleri ilk yıllarda ± %10 iken ilerleyen yıllarda yarı yarıya düşebilmektedir.

Oturma derzlerinin uzun süre dayanıklı onarımları için aşınma derecesi ve derz genişliğine bağlı olarak gerek yatay gerekse dikey yüzeyler için, ayrıca yer ve tavan için mevcut konstrüksiyon yüksekliğine bağlı olarak farklı sonradan monte edilebilen derz profil konstrüksiyonları mevcuttur. Gerektiğinde değiştirilebilen elastik conta profilleri iklim şartlarına, sürtünmeye, yağ ve bitüme karşı dayanıklı olmak zorundadır.

İnşaat ve kullanım sırasında farklı yükleme durumları nedeniyle yapı parçaları hareketi meydana geldiğinde ve bundan ötürü bölgesel olarak çok yüksek basınçlar oluştuğunda otoparkların mesnet yapıları bölgelerinde hasarlar meydana gelebilir. Mesnet yapılarının çokluğu ve mesnet hasarlarının birçok nedenle meydana geliyor olması onarım konusunda toptan bir öneri yapılmasını engellemektedir. Bu durumda yapılması gereken yapının bir planlamacı tarafından kişisel olarak değerlendirilmesidir. Mesnet yapılarının uzun süre dayanıklı onarımı için planlama gereği yapı parçası deformasyonları nedeniyle gerekli olacak olan hareket serbestliğine imkan verecek bir onarım hedeflenmelidir.

Gerekirse fabrika toleransları veya montajdaki belirsizlikler nedeniyle kaynaklanan ilgili mesnet yüzeylerinin mevcut plana göre sapmaları, faklı yapı parçalarının etkileri ve yapı parçası deformasyonları da giderilmek zorundadır. Mesnet bölgesindeki gerilim uçlarını azaltmak için harç tabakalarının kullanılmasına müsaade edilmemektedir. Eğer planlama hatası nedeniyle çok küçük mesnet yüzeyleri mevcutsa veya hasar nedeni olarak çok düşük ya da hatalı donatı varsa, hazır beton veya şantiye betonu şeklinde destekleyici kolon ve konsol dayanakları ya da çelik konstrüksiyon ile destekleme yapılmak zorundadır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...