25 Mart 2010

Kat otoparkların estetik ve işletmeye yönelik iyileştirme tedbirleri

Otopark
Otopark

Her otopark tamirinden önce bütün imkanlar, renk seçimi veya yeni üstü yüzey yapıları ile görsel algının tümüne yönelik düzeltmeler dahil, inşaat sahibi ve mühendis arasında görüşülmelidir. Tamir edilen beton yüzeyleri teknik nedenlerden dolayı çoğunlukla yeni bir boyaya ihtiyaç duyduğundan cephe ve iç mekanlardaki iyileştirmeler genelde tamir kapsamının yükselmesine neden olmaz. Yeter ki renk seçimi ve malzeme konusundaki teklifler zamanında tamir işleminin ihtiyaçlarına göre belirlenmiş olsun. İç mekanda yer alan yüzeyler için, ışığın daha iyi yansıması nedeniyle açık renkler kullanılmalıdır. Ayrıca park yüzeyleri için gerekli olan trafik işareti ve yönlendirmeler yeniden işaretlenmelidir.

Giriş bölgesinden itibaren başlaması gereken yön tayini için, kara yolu trafiğinde kullanılan ve sürücünün aşina olduğu bilinen trafik işaretleri (semboller) kullanılmaktadır. Eğer metinsel uyarılar kullanmak kaçınılmazsa hızlı algılanabilmesi için yazının yeterince büyük olması gerekir. Yönlendirme tertibatları da otoparka yabancı olan sürücüyü park yerine götürmeli ve akabinde binanın hızlı terk edilmesini sağlamalıdır. Sürüş yönleri en iyi şekilde kesintisiz veya kesintili çizgilerle yön okları ile bağlantılı olarak sürüş yolu üzerinde gösterilir. Özel bir renk seçimi ile örneğin siyah/sarı veya kırmızı/beyaz çizgilerle bordür taşları, korkuluk ve duvar bölgeleri de yer işaretlerinin kılavuz ve yön bildirme işlevine destek olabilir. Alternatif veya rakamlarla tanımlaya ilave olarak her bir otopark katı farklı renklerle (tanım rengi) işaretlenebilir.

Park yerleri daha iyi park yapabilmek için yanlardan ve araçların karşı karşıya park etmesi durumunda önden de beyaz çizgiler ile sınırlandırılmaktadır ve bu çizgiler duvara karşı olan park yerlerinde 1 metreye kadar yükseltilerek görsel bir kolaylık sağlamaktadır. Park yerlerinin işaretleri yeniden çizilmeden önce, mevcut sütun aralıklarının buna müsaade ettiği ölçüde genişlik ve yön bakımından planlanmalı ve düzeltilmelidir. Yüksek trafik yoğunluğun olduğu yerlerde araçların açılı park etmesi avantajlıdır, çünkü park sürelerinin azalmasıyla rampa bölgelerinde geriye dönük yoğunluk oluşmamaktadır.

Tamir kapsamında aydınlatma da kontrol edilmelidir. Aydınlık alanlar kullanışlı olmanın yanında ayrıca güvenliğin de yüksek olmasını sağlar. Elektrik aydınlatması, kullanıcının karanlıkta dahi aracını kolay ve emin şekilde bulmasını sağlayacak şekilde döşenmelidir. Monte edilen aydınlatma armatürlerinin yansıma yönleri otoparklarda öyle konumlandırılmalı ki, aydınlatma alanı açık renkteki tavan yüzeylerinden yansıyan ışık etkisi ile daha geniş alanları kapsayabilsin. Özellikle yay yolları, merdiven ve asansör önlerindeki alanların iyi aydınlatılmış olması gerekmektedir. Dikkat çekici canlı renklerin acil çıkışlar ve tehlikeli bölgelerin gösterilmesi için kullanılması da uygun olabilir.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...