Duran trafiğin ağırlık noktasını depolama ürünü olarak aracın birim alanda yoğunlaştırılması, ihtiyaç duyulan inşaat alanı, temel alan ve buna bağlı olarak tesis teknolojine yapılan inşaat yatırımı olarak ele alırsak, temelde aşağıdaki sıralama meydana gelmektedir:
· Konvansiyonel yapı tarzındaki zemin altı ve zemin üstü otoparklar
Kombi lift ve kızaklı palet gibi mekanik park sistemleri ile kombinasyonlu otoparklar
Yüksek raf sistemi veya taşıyıcı lift tekniği ile çalışan otomatik park sistemleri
Paletli otomatik park sistemleri.
Otomatik park sistemleri özellikle, konvansiyonel yöntemlerle ihtiyaç duyulan park alanlarının oluşturulamadığı veya bunların kullanılması sonucunda kullanıcı konforunu olumsuz yönde etkileyecek sonuçların doğması halinde düşünülmesi gereken bir uygulama türüdür.
Bu nedenle otomatik park sistemlerinin kullanıldığı alanlar, şehir içindeki yerleşim ve iş alanları ile otellerin bulunduğu yerler olarak ortaya çıkmıştır. Kullanımın yaygınlaşması sistemlerin oturmasına, tesis maliyetlerinin düşmesine ve halkın bu sistemleri kabullenmesine yol açmaktadır. Özellikle küçük kapasiteli otomatik park sistemlerinde yürüme yolu mesafesinin düşmesi ayrı bir avantaj olarak görülmektedir. Gidilecek yere çok yakın park edilebilmesi ve buna bağlı olarak merkez yoğunluğun dağıtılması çıkış ve varış noktasındaki trafik yoğunluğunu yaymakta ve azaltmaktadır.
Daha büyük ve genellikle kamusal alanda kullanılan otoparklarda otomatik park sistemlerinin kullanılması, kullanıcılar açısından daha konforlu ve emniyetli olmaları halinde daha fazla fayda sağlamaktadır. Başarılı bir şekilde gerçekleştirilen tesislerin arasında Budapeşte ve İstanbul’da işletime alınan otomatik otopark sistemleri gösterilebilir.
Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.