14 Mayıs 2010

Otopark yapımında gelişen eğilimlere genel bakış

Otopark
Otopark

Çevresel sorunlar ve şehir merkezlerindeki sınırlı alanlar nedeniyle araçtan arındırılmış bölgelerin oluşturulması yönündeki arayış gelecekte öncelikli olarak iş trafiğini azaltmak için otoparkları şehir dışındaki tren istasyonu ve aktarma merkezlerinin yakınına konumlandırarak toplu taşımaya ağırlık vermek olacaktır.

Park et devam et tesisleri ve otomobil garları yerleşim alanlarının dışında motorlu araçları tutacaktır. Elektronik bariyerlere sahip park iletim sistemleri ilave yönetim araçları olarak sadece yetkili araçlara ve nakliye araçlarına müsaade edecektir. Şehrin dışındaki otoparkların kapasitesi şehir merkezindeki otoparklara nazaran daha büyük kapasiteli olacaktır ve hatta şehir merkezindeki tesisler trafik yönetimi açısından değerlendirilerek kapatılabilir.

Yeni otoparklar aktarma merkezi olmanın yanı sıra farklı sadece araçla ulaşılabilen yeni hizmet alanları (servis işletmeleri, benzin istasyonu) oluşturacaktır. Araç kullanımının sürekli pahalılaşması, arazilerin giderek pahalılaşması, yüksek inşaat giderleri ve oluşan ilave giderler (içme suyu temizliği vergisi, çevre vergileri vs.) otopark yapılarında ekonomik bir işletim ve yapımı zorunlu kılarken binaların daha küçük olması, emniyet, aydınlatma ve tasarım gereksinimlerinin zorunluluğu maliyetleri daha da yükseltmektedir.

1995 yılında bir yarışma sonucu oluşturulan Münih yakınlarındaki bir otopark 210 metre uzunluğunda ve otoparkın alt katı 80 otobüslük bir otobüs terminali, diğer 9 yarı kat şeklindeki katlar 1270 araca yer imkanı sunmaktadır. 1. zemin katında güney kısmında oldukça geniş bir alana yayılmış ve metro ile otobüs bağlantısı imkanı sunan bir saha bulunmaktadır. Bu sistemle Münih’e kuzeyden gelen araçların şehir trafiğine girmeden toplu taşıma araçlarına aktarımı sağlanmaktadır. Otoyol üstünde otoparktaki boş yer sayısını ve metronun kalkış saatini gösteren bir iletim sistemi de bulunmaktadır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

 

Share

Abdullah DEMİR

1973 yılında Trabzon’da doğdu. İlk, orta ve liseyi Trabzon’da tamamladı. 1992 yılında Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Makine Eğitimi Bölümünü kazandı. 1996 yılında Otomotiv Öğretmeni olarak mezun oldu. 1999 yılında yüksek lisansını tamamladı. 1997-2000 yılları arasında Marmara Üniversitesinde Araştırma Görevlisi olarak çalıştı. 2009 yılında Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsünde “Fren Disklerine Uygulanan Kaplamaların Frenleme Performansına Etkisinin Deneysel İncelenmesi” konulu tez çalışmasıyla doktor oldu. Demir, İBB - İstanbul Otopark İşletmeleri (İSPARK) AŞ’de sırasıyla, Teknik İşler Şefi, İşletmeler Müdürü, Etüt Plan ve Proje Müdürü, Etüt ve Planlama Müdürü olarak çalıştı. 2011 yılında Marmara Üniversitesi Teknoloji Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü’nde Yardımcı Doçent olarak göreve başladı. Başta otomotiv olmak üzere, güç aktarma organları, alternatif yakıtlar, ulaşım ve otopark yönetimi alanlarında ulusal ve uluslararası dergilerde, kongre ve sempozyumlarda yayımlanmış makale çalışmaları bulunmaktadır. Ayrıca “Güç Aktarma Organları”, “Otopark Uygulamalarında Teknoloji, Çevre ve Emniyet Faktörleri”, 40 bin kelimelik “Otomotiv ve Temel Teknik Bilimler Sözlüğü”, 11 bin kelimelik “Sistem Sistem Otomotiv Teknik Terimler ve Terminolojiler Sözlüğü”, 2500 kelimelik “Otopark Endüstrisi Sözlüğü” gibi yayınları da bulunmaktadır. www.otoguncel.com web sitesinin editörlüklerini yürüten ve wushu spor dalında uluslararası hakem olan Demir, evli ve iki çocuk babasıdır.

Bunları da Beğenebilirsiniz...