1 Mayıs 2011

Rakipleriyle düşünüldüğünde çılgın proje Kanal İstanbul kendini amorti eder mi?

Siyaset
Siyaset

Panama Kanalı ve Süveyş Kanalı yapılırken kolaylıkla para bulunmuştur. Çünkü yatırımcılar, alternatifi olmayan, gemiler için yolu büyük ölçüde kısaltan projelere soyunmuşlar ve de proje bedelini geçiş ücretleriyle geri alabileceklerini hesaplamışlardır. Ve de geri almışlardır. Kanal İstanbul’un ise alternatifi var. O da Montrö Sözleşmesi ile uluslararası trafiğe açık olan İstanbul Boğazı’dır. Kanal İstanbul’a yapılacak yatırımın geçiş ücretleri ile yatırımın geri alınması mümkün olamayacak gibi görünüyor. Bu nedenle Kanal İstanbul’un “yap-işlet” modeli ile yabancı sermaye tarafından inşası zor gibi. Tünel İstanbul için para bulmak imkânsız değil. Hem de proje öz kaynak ile finanse edilebilir. Eğer proje bir kamu projesi olarak geliştirilir ve kanal için yapılacak istimlak sırasında, kanalın iki yanındaki geniş topraklar “Devlet Arsa Ofisi” mülkiyetine geçirilir ise kanalın yaratacağı arsa rantı ile kanal inşa maliyeti karşılanabilir.

Kaynak: Milliyet gazetesi yazarı Güngör Uras’ın Milli Gazete’ye alıntılanan “Ranta dayalı proje” adlı makalesinden derlenmiştir (Erişim Tarihi: 30/04/2011).

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...