Gerçek yorgunluk normal olarak uyumanız gereken saatlerle ilgilidir. Yorgunluktan kaynaklanan ölümcül bir kaza yapma riski, vücudun uykuya programlandığı saatler olan 22.00 ile 06.00 arasında dört kat daha fazladır. Geceleri ve bir düzeye kadar öğleden sonraları vücut ısınız ve tansiyonunuz düştüğünden, iş yapma becerileriniz önemli ölçüde zayıflamaktadır. Buna araç kullanma yeteneğiniz de dahildir. Günlük ritim (normal uyku düzeni) bu tür yorgunluğa neden olmaktadır ve bunu gidermek için hiçbir şey yapamazsınız. Bu nedenle, gece ya da sabah erken saatlerde araç kullanmanız durumunda, yorgunluk riski artacaktır.
Gerçek ortalama bir kişi normal işlevlerini yerine getirebilmek için günde sekiz saat uykuya gereksinim duymaktadır. Bu ihtiyaç ergenlik çağındaki gençler için daha da fazladır. Gece uyuduğunuz saat sayısını azalttığınızda bu saatler ‘uyku borcu’ olarak birikmektedir. Bu durumu gidermenin tek yolu uyumaktır.
Gerçek yorgunluğa uyanık olduğunuz sürenin uzunluğu yol açmaktadır. 17 saat uykusuzluğun ardından, yorgunluk riski önemli ölçüde artmaktadır.
Gerçek uyanır uyanmaz halen uyku mahmurluğu olduğunda, yorgunluk hissetme riski çok daha fazladır. Bu durum ‘uyku sersemliği’ olarak adlandırılır ve genellikle 15 ile 30 dakika sürer. Araç kullanmadan önce üzerinizdeki uyku sersemliğini atıncaya kadar bekleyiniz. Tüm bu faktörler yorgunluğunuzu artıracaktır.
Gerçek sürücü yorgunluğu, araç kullandığınız süreye bağlı olarak artmaktadır. Yorgunluğu azaltmak için, her iki saatte bir 15 dakika mola vermeyi amaçlamanız gerekir. Ancak, yorgunluğu gidermenin tek yolunun iyi bir gece uykusu uyumak olduğunu unutmayınız.
Kaynak: Trafik El Kitabı, Turkish, RTA, Kasım, 2005.