22 Mart 2010

Teknik yönüyle Metrobus Phileas

Ulaşım
Ulaşım

4 tahrik aksına sahip, 26 m boyunda, 2.55 m genişliğinde ve 3.2 m yüksekliğinde olan 340 HP’lık güç üreten Cummins ISLe4 motorla güçlendirilen Metrobus Phileas, Allison Ep50 şanzımanla kombine edilmiştir.

Müsaade edilen maksimum ağırlığı 27060 kg olan aracın, maksimum hızı 80 km/s. Yüksüz olarak 0’dan 30 km/s hıza 6.2 saniyede hızlanan Phileas’ın teknik olarak müsaade edilen ağırlıkla tırmanabileceği eğim %9 olarak verilmiştir. Birinci aksta 9 barlık basınca sahip Michelin 275/70R 22.5 XZU ve diğer üç aksta ise 10 barlık Michelin 385/65R 22.5 XFA 158L lastiklerle yere basmaktadır. Euro-dizelle beslenen Phileas’da 240 litrelik yakıt deposu ve DIN 70070 Ad Blue özelliklerine uygun 28 litrelik Ad Blue tankı bulunmaktadır.

Phileas, paralel bir hibrit tahrik sistemiyle donatılmıştır. Tahrik, elektrik motorları yardımıyla dizel motorlar tarafından sağlanır. Elektrik motorları, özel bir otomatik şanzımanla kombine edilmiştir. Bu motorlar aynı zamanda bir jeneratör gibi hizmet etmektedir. Yani frenleme esnasındaki enerjinin geri kazanılmasını sağlamaktadır. Dizel motor, iki elektrik motoru/jeneratör içeren hibrit bir otomatik şanzımana hareket verir. Elektrik motorları/Jeneratörler, enerji depolama ünitesine bağlıdır ve sistem kontrol üniteleri vasıtasıyla kumanda edilir. Konvansiyonel otomatik şanzımanlı sistemlerden en önemli farkı rejenaratif fren sistemine sahip olmasıdır. Dururken ya da yavaşlarken aracın enerjisi elektrik enerjisine dönüştürülür ve depolanır. Yani gaz pedalı serbest konumda iken elektrik motorları jeneratör olur. Hızlanırken, depolanan elektrik enerjisi elektrik motorlarının güçlendirilmesi için kullanılır.

Kaynak: Phileas Driver’s Manual

Konuyla İlgili Temel Kavramlar:

Hibrit Tahrik Sistemi: Tahrik, elektrik motorları yardımıyla dizel motorlar tarafından sağlanır. Elektrik motorları, özel bir otomatik şanzımanla kombine edilmiştir. Dizel motor, iki elektrik motoru/jeneratör içeren hibrit bir otomatik şanzımana hareket verir. Elektrik motorları/Jeneratörler, enerji depolama ünitesine bağlıdır ve sistem kontrol üniteleri vasıtasıyla kumanda edilir.

Rejenaratif Fren Sistemi: Araç dururken ya da yavaşlarken aracın enerjisi elektrik enerjisine dönüştürülür ve depolanır. Hızlanırken, depolanan elektrik enerjisi elektrik motorlarının güçlendirilmesi için kullanılır. Kısaca frenleme esnasındaki enerjinin geri kazanılmasını sağlayan sistemdir.

Hibrit Tahrik Sisteminin Faydaları: Daha iyi yakıt ekonomisi, daha az emisyon, daha iyi hızlanma ve daha az gürültü emisyonu gibi avantajlar sağlar.

Yazan: Dr. Abdullah DEMİR

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...