4 Mart 2010

Türkiye’de organik gıda talebi

Beslenme
Beslenme

Türkiye’de, tüketicilerin organik ürünlere verdiği tepkiler konusunda yapılmış olan anket çalışmaları sonuçları şöyle özetlenebilir:

Organik ürünlere olan tüketici talebi, eğitim ve gelir düzeyi yüksek olanlarda daha fazla.

Gıda ve beslenmeyle ilgili sağlık problemlerinin artışı, tüketicileri organik ürünlere yönlendiriyor.

Tüketiciler, organik ürünlerin fiyatlarının olması gerekenden daha fazla olması nedeniyle tepki gösteriyor.

Tüketim talep yapısı, ülkedeki mevcut gelir dağılımı bozukluğu nedeniyle, olumsuz etkileniyor.

Tüketiciler, organik ürünlerde yerli üretimleri tercih ediyor.

Organik ürünlerin, konvansiyonel ürünlerle aynı pazarda bulunmaları, aynı mekanlarda satılmaları, gerek fiyat gerekse görünüm itibariyle kıyaslama imkanı yaratmasından dolayı kısa dönemde caydırıcı bir etken gibi gözüküyor. Ayrıca sübvanse edilen konvansiyel ürünler, organik ürünler göre fiyat yönünden çok daha avantajlı bir konuma sahip.

Üzerinde her “doğal” ya da “organik” yazan gıda etiketin, onun “sertifikalı organik ürün” olması demek olmadığını tüketici ayırt edemiyor. Zira “sertifikalı organik ürün” bilinci tüketicilerde tam olarak yerleşmedi.

Tüketicilerin gelir düzeylerinin artışı, onlara “organik ürün” satın alabilme imkanı yaratıyor. Yani organik ürünlere olan talep, gelir düzeyi ile doğru orantılı.

· Organik ürünlerin konvansiyonel ürünlere göre satış fiyatları şu anda abartılı bir oranda. Yüzde 20-40 arasında bir fiyat farkının normal karşılanabileceği organik ürün fiyatları çok daha fazla.

· Organik ürünler şu anda çoğunlukla süper marketlerde pazarlanıyor ve “organik” ya da “doğal ürün marketleri” sayısında artışlar gözleniyor.

· İç pazarda satılan organik ürünlerin başında kuru üzüm, kuru incir, kuru kayısı ve fındık geliyor, bu grubu zeytinyağı, bal, marmelat ve reçeller ile tahıl ürünleri ve baklagiller takip ediyor. Organik taze sebze ve meyve satışları daha alt sıralarda yer alıyor, işlenmiş ve özellikle dondurulmuş organik sebze ve meyvelerin pazara arzı şu anda mevcut değil.
Tüketici talepleri, organik et, süt, yumurta vb. hayvansal ürünlerde de gündeme geliyor fakat bunların sertifikalı üretimleri şu anda Türkiye’de mevcut değil.

Tahminlere göre Türkiye’de organik ürün satan perakendeci market sayısı 100’e yakın. Bunlara ilave olarak, bazı süpermarketlerin organik ürün reyonları da mevcut. Tüketici bilinci ve talebinin artışıyla bunların sayısı daha da artacak.

Bazı turizm yörelerinde otel, motel ve restoranlarda doğal ve organik ürünlerden yapılan organik yemek mönüleri artış eğilimi gösteriyor.

Organik ürünler tüketim ve pazar yapısı, tüketiciye yönelik olarak yapılacak bilinçlendirme ve eğitim çalışmaları ile geliştirilebilir. Organik iç pazar şu anda çok küçük, Türkiye’nin, iç pazar talebinin çok üzerinde bir organik ürün üretme kapasitesi ve Türk gıda sanayinin bu konuda yeter donanım, bilgi ve tecrübesi var.

Kaynak: Kobifinans Web Sitesi, Ziyaret Tarihi: 29/03/2010.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...