27 Mart 2010

Tutarlı konseptlere göre park alanları nasıl oluşturulur?

Otopark
Otopark

Kent merkezinde farklı hedef kitlelerine yönelik ihtiyaç duyulan park alanlarının oluşturulması için trafiğe kapalı şehir merkezleri ya da hemen dışında oluşturulacak ve merkeze kolay ulaşılabilir alanlar oluşturulabilir. Kent merkezinde yapılacak otoparklar için yar altı otoparkları tercih edilmelidir. Böylece kent merkezindeki değerli alanlar muhafaza edilmiş olur hem de oldukça geniş yer kaplayan yer üstü otoparklarının oluşturduğu rahatsız edici görüntüden kaçınılmış olur.

Kent merkezlerinde otoparkların yer altına alınması sayesinde yer üstündeki alanlar yeşil saha, meydan, buluşma ve toplantı noktaları gibi kamusal hizmet alanları olarak kullanıma açılmaktadır. Şehir dışında çok yüksek maliyetli olmayan katlı otoparklar inşa edilebilir. Fakat bunların gerek mimari özellikleri gerekse çevre düzenlemeleri itibariyle şehrin dokusuna uygun olması gereklidir. Konum itibariyle toplu taşıma araçlarına veya aktarma merkezlerine yakınlık ve bekleme sürelerinin makul düzeyde tutulması da önemli bir kıstastır.

Buna ilave olarak fiyatlandırma politikası da bir yönetim aracı olarak kullanılabilir. Şehir merkezindeki ve maliyeti yüksek yer altı otoparklarının ücreti yüksek tutulmalı buna karşılık şehir dışındaki katlı otoparklarda uygun ücret politikası uygulanmalı hatta ücretsiz tutulmalıdır. Elde edilen gelirler ile daha iyi ve kullanım kolaylığı getiren otoparkları inşasında kullanılmalıdır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...