25 Mart 2010

Uygulanmış somut precast projeler

Otopark
Otopark

Düşük sütun aralıkları olan park yüzeyleri için örnek olarak Paderborn’daki Rolandsweg otoparkı gösterilebilir. Her üç park yerinden sonra, sürüş yolu kenarından biraz geride park alanları arasında duran bir sütun bulunmaktadır. Böylece 9,0 m x 7,50 m genişliğinde açıklıklar ortaya çıkmaktadır. Park eden araçlara daha fazla yer sunmak için sütunlar oldukça ince (0,27 m genişliğinde) yapılmıştır. Yuvarlak alın yüzeyleri keskin kenarlara engel olmaktadır. Mantar kafası şeklinde biçimlendirilmiş destek, tavan yataklamasının sorunsuz bir şekilde oturmasını sağlamaktadır. Bu tavan konstrüksiyonu birçok paralel park sırasından oluşmaktadır. Aynı yöntem Paderborn teknoloji parkının otoparkında da kullanılmıştır. 16 m x 120 m ölçülere sahip derzsiz plaka iki sütun sırası üzerinde neredeyse havada asılı durmaktadır. Hafif kavisli olan tavan kenara doğru uzunlamasına bir oluk üzerinden su akışını sağlamaktadır ve kenara konumlandırılmış bitki saksılarını sulamaktadır.

Alışveriş merkezlerinde farklı katlar arasında değişik kullanım amaçları için de uygun olan daha geniş sütun aralıkları oluşturmak mümkündür. Köln-Hürth’teki alışveriş merkezinde 9,60 m x 9,60 m ebatında bir sütun aralığı seçilmiştir. Toplam altı kattan oluşan binanın ortadaki iki katı otopark olarak kullanılmaktadır. Toplam yüzeyi 265.000 m2 ve 10.000 araç kapasiteli CentrO Oberhausen’daki toplam sekiz adet otopark için 15,50 m x 7,50 m ebatında aralıklar mevcuttur. Düz tavan 0,28 m, mantar başı desteğinin olduğu yerde 0,48 m kalınlığındadır. Tavanların derzsiz toplam uzunluğu bu otoparkta 230 m tutmaktadır.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...