Birçok kişi, veri ve bilgi kavramlarını birbirinin yerine kullanmaktadır. Ancak, bu kavramlar birbirinden çok farklı kavramlardır. Veri, gerçekleri gösteren ham bilgidir. Buna karşılık, verinin çeşitli süreçlerden geçirilen anlamlı ve kişi için değer taşıyan durumuna bilgi denir. İşletmelerin idaresi ve karar verme süreçleri bilginin kullanılmasına dayandığı için bilgi anahtar bir kaynak olarak kabul edilir. İşletmelere sunulan her bilgi de iyi bilgi değildir. İyi bilgide olması gereken bir takım özellikler vardır.
İlk olarak, bilgi ilgilenilen konu ile ilgili olmalıdır. Yapılan bir işe ya da verilen bir karara desteği olarak yardımcı olmalıdır. İkinci olarak, bilgi zamanında elde olmalıdır. Gerektiği zaman elde olmayan bilginin hiçbir anlamı ve faydası yoktur. Son olarak, bilgi doğru ve kesin olmalıdır. Aksi durumda, yanlış kararlara ve yönlendirmelere neden olarak büyük zarara yol açabilmektedir. Ayrıca, bilgi belirsizlikleri azaltmalıdır.
Bilginin ortaya çıkarılarak gereksinimi olanların kullanımına sunulması için bir sisteme gerek vardır. Bu nedenle, bilgileri toplamak, sınıflandırmak, özetlemek ve kullanıcıların hizmetine sunmak için kurulan sistemlere bilişim sistemi denir. Tüm işletmeler, bilginin değeri arttıkça bilginin daha verimli kullanılabilmesi için bilişim sistemleri kurmalıdır. Bir işletmede birden çok çeşitte bilişim sistemi ve alt sistemleri olabilir. Günümüzde, özellikle orta ve büyük ölçekli işletmelerde bilişim sistemleri denilince akla ilk gelen bilgisayarlardır. Bilgisayarların kullanımı bu sistemin bir parçası olmaktadır. Böylece, bilişim sistemleri bilişim teknolojisinin belirli bir amaç için kullanımını da içermektedir. Bilişim teknolojisi ile söz edilenler bilgisayarlar ve onu destekleyici diğer araçlardır. İşletmelerde bilişim sisteminin genel amacı müşteriler için değeri olan her şeyin sağlanmasıdır. Bilişim sistemleri müşterilerin yararına olan hizmetlerin geliştirilmesinde kullanılabilir. Müşteri sorularının/şikayetlerinin hızlı cevaplandırılması ya da müşteri siparişlerinin hızlı işleme konulması, geliştirilen hizmetlere örnek olabilir.
Kaynak: Prof. Dr. Yaşar HOŞCAN, Prof. Dr. Şefik YAŞAR, Yrd. Doç. Dr. C.Hakan KAĞNICIOĞLU, Doç. Dr. Ferhan ODABAŞI, Yrd. Doç. Dr. Ayşen Gürcan NAMLU, Öğr. Grv. M. Emin MUTLU, Hüryaşa ASLAN, İsmail KAYMAK; Editör: Prof. Dr. Yaşar HOŞCAN; “Bilgisayar”, Bölüm: Bilişim Teknolojisi (Yazar Yrd. Doç. Dr. C. Hakan KAĞNICIOĞLU); T.C. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ YAYINLARI NO: 1059, AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINLARI NO: 582, 1998.