Başlangıç » Nedir » Diyet gıda ürünleri pazar yapısı nasıldır?

Diyet gıda ürünleri pazar yapısı nasıldır?

Posted by: Tuncay Demir 30 Mart 2010 Yorum Yaz

Diyet gıda ürünleri pazar yapısı nasıldır? Beslenme Gıda
Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından diyet gıda ürünleri grubu adı altında bir sınıflama bulunmadığından, genel bir fikir edinilmesi amacıyla diyet gıda ürünlerini üreten, pazarlayan özel kuruluşlardan toplanan bilgilerden yararlanılarak tablolarda yer alan tüketim miktarları tespit edilmiştir.
Tablo 1’de süt ve süt ürünleri (beyaz peynir, kaşar peyniri ve yoğurt )’nin 2001, 2002, 2003, (2004 ilk üç ayı) yılları itibariyle diyet ürünlerin diyet olmayan ürünlere oranla tüketim miktarları verilmiştir.
Tablo 1: Enerjisi azaltılmış süt ve süt ürünlerinin yıllar itibariyle tüketim oranları
Light ürün tonaj ( % )
2001
2002
2003
2004
Beyaz peynir
7,89
5,86
10,35
12
Kaşar peynir
4,85
3,91
3,94
8,00
Sade süt
4,17
4,05
4,26
6,00
Sade yoğurt
5,42
5,19
5,03
3,50
Tabloda belirgin bir biçimde görülen light beyaz peynirin tüketim oranın diğer light ürünlere göre daha yüksek olduğudur. Sade light yoğurdun tüketim oranında düşüş gözlenmektedir. Bu tüketim miktarlarının düşme ve yükselme nedenlerinde ekonomik yapının ve ürünün fermante özelliklerinin (doku, tat vb.) bozulması veya iyileştirilmesi gibi nedenler gösterilmektedir.
Tablo 2’de kepek un, kepekli makarnalar, lifli diyet çorbalar ve diyet keklerin 2003 yılı ve 2004 – ilk 3 ay tüketim miktarları ve kendi grubunda yer alıp diyet olmayan ürünlere oranla tüketim payları verilmiştir.
Tablo 2: Un ve unlu mamullerin 2003 yılı itibariyle tüketim miktarı (adet)
 
 2003
2004-3 AY
2003 PAY ( % )
2004 PAY ( % )
Kepek Un (1kg-paket)
41,219
14,999
0.89
1.32
Lifli Diyet Çorbalar (66gr-paket)
647
407
0.16
0.39
Kepekli Makarnalar (250gr-paket)
647
14,999
0.61
0.64
Diyet Kekler (200gr-1paket)
1,294
15,406
1.82
1.11
Tablo 3’de tatlandırıcı, şeker ve şekerli ürünlerin 1999’dan 2003 yılına kadar olan tüketim miktarları birim değerleri ile verilmiştir.
Tablo 3: Tatlandırıcı şeker ve çikolataların yıllar itibariyle tüketim miktarı (adet)
Diyet Ürünler
1999
2000
2001
2002
2003
Reçel, bal, marmelat 250-350gr kavanozlarda
158091
161146
130831
133216
110595
Tatlandırıcılar 40-80gr poşetlerde
80959
97601
89769
61994
85635
Çikolata ve şekerli ürünler 80-100gr paketlerde
168271
191553
137547
92777
89226
Bisküviler 125-250gr paketlerde
20445
18709
10896
6974
5541
Lifli Ürünler 130-325gr ambalajlarda
150302
98258
75001
66133
67633
Tablo-4’te verilen diyet meşrubat, buzlu çay ve meyve suları değerlerinin incelenmesinde öncelikle Mayıs – Ekim tarihleri arasında meşrubat sezonu olduğu ve Ramazan ayı’nın 2002 yılında Aralık, 2003 yılında Kasım ayı olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.
Tablo 4: Diyet meşrubat, buzlu çay ve meyve suları tüketimi (litre)
 
 
 
Light ürünün diğerindeki payı
Light ürünün diğerindeki payı
 
2002 1.Çeyrek 
2003 1.Çeyrek
2002 1.Çeyrek light
2003 1.Çeyrek light
2002 pay (%)
2003 pay (%)
Meşrubatlar
7388041
7213000
1075000
1054000
14.55
14.61
Buzlu Çaylar
110.040
165.485
0
44.000
0
29.55
 
2002 2.Çeyrek
2003 2.Çeyrek
2002 2.Çeyrek light
2003 2.Çeyrek light
2002 pay (%)
2003pay (%)
Meşrubatlar
16744000
17775000
2433155
2517000
14.53
14.16
Buzlu Çaylar
372.000
500.000
0
3.800
0,00
0,76
 
2002 12 ay
2003 12 ay
2002 yıllık light
2003 yıllık light
2002 pay (%)
2003pay (%)
Meyve Suları
11.148.000
 12.125.000
5.041.000
5.489.800
45,22
45,28
 
2003 1.Çeyrek
2004 1.Çeyrek
2003 1.Çeyrek light
2004 1.Çeyrek light
2003 pay (%)
2004pay (%)
Meşrubatlar
7212000
8510000
1054000
1389000
14.61
16.32
Buzlu Çaylar
165.000
185.000
6.095.000
6.878.800
3693,94
3718,27
Meyve Suları
2.570.000
2.801.000
7.149.000
8.267.800
278,17
295,17
Kaynak: Banu Yapar, “Diyet Gıda Ürünleri”, Dış Ticaret Şubesi Araştırma Servisi, 2004.
 



2010-03-30

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir