25 Mart 2010

Yapı parçalarının kırılması

Otopark
Otopark

Bazı durumlarda, örn. derin klorid etkisi, önemli donatı parçalarının ileri derecede paslanması veya sökülmesi kolay olan hazır parça konstrüksiyonları üzerindeki onarımlarda, yüksek maliyetlere neden olabilecek tamir çalışması yapmak yerine teknik ve ekonomik olarak bireysel yapı parçalarının kırılması ve yenilenmesi daha elverişlidir. Gerçi onarım çalışmaları hasar semptomlarının giderilmesine imkan vermektedir fakat olması gereken durumun elde edilmesini sağlamamaktadır.

Eğer mevcut enine kesitin %40’tan fazlası sökülmesi gerekiyorsa özellikle kenar alt bölgelerindeki kaplamaların veya ön göğüs elemanlarının tavan plakası içine gömülü bağlantı donatısı kötü su tahliyesi nedeniyle kenarlardan eritme tuzu hasarı görmüş ise sökülmeleri daha uygun olur. Bu tür bir işlem yeni teknolojilerin kullanımı sayesinde (mikro silikat içerikli veya plastik malzeme modifiyeli betonlar, korozyon korumalı donatılar) yapının tümüne ait bir koruma sağlamaktadır. Fakat bu işlem aynı zamanda bir taşıyıcı yapı planlamacısının sorumluluğu dahilinde kısmı kırılmadan kaynaklanan statik yükün binanın geri kalanına olan etkisi değerlendirildikten sonra uygulanmalıdır. Taşıyıcı duvar ve sütunların kırılması destekleme çalışmaları nedeniyle nadiren kullanılan bir yöntemdir. Serbest olarak üst üste oturtulan hazır parçaların kullanılması hariç, benzer bir durum döşeme kirişleri içinde geçerlidir.

Kaynak: Bayer, Edwin., Tercüme: Ahmet Savaş,”Parkhauser aber richtig – Ein Leitfaden für Bauherren, Architekten und Ingenieure” (Otoparkları Doğru Tasarlamak – İnşaat Şirketleri, Mimarlar Ve Mühendisler İçin Bir Kılavuz), Bau+Technik GmbH, ISBN 3-7640-0467-3, 2006.

Share

Bunları da Beğenebilirsiniz...